teha

Direktlänk till inlägg 16 februari 2020

20 saker som jag INTE gillar med Frankrike

Av Thobias Nilsson - 16 februari 2020 22:16

När du bor utomlands kommer du oundvikligen lägga märke till skillnader jämfört med ditt hemland. Många saker kommer du gilla, men många saker kommer du ogilla. Jag har redan gjort ett inlägg där jag skrivit om 20 saker jag gillar i Frankrike (http://teha.bloggplatsen.se/2019/11/23/11640377-20-saker-som-jag-gillar-med-frankrike/), och idag ska jag då skriva om 20 saker som jag inte gillar med Frankrike. Det finns en risk att det här inlägget kommer låta lite negativt, men jag vill betona att om jag fortfarande bor kvar här i Frankrike så är det för att de positiva sidorna med Frankrike är viktigare för mig än vad de negativa är.


1. Smutsen och stanken


Jag har väldigt svårt att acceptera att det kan vara ganska så skitigt i Frankrike. På gatorna kan du se lite här och var att det ligger pappersbitar, plastpåsar, förpackningar m.m Jag har sett folk slänga bröd, bananskal, plastmuggar och läskburkar på trottoaren utan att skämmas det minsta, även om det finns soptunnor nästan överallt. Och ALLA slänger fimpar på marken! Hundägare plockar väldigt sällan upp skiten efter sina hundar, vilket innebär att man ser massa hundskit på gatorna! Asså helt ärligt!! Dessutom är det alltid någon som har pissat på gatan eller i tunnelbanegångarna, vilket gör att man med jämna mellanrum känner hur det stinker piss. Jag tycker ändå att det verkar som att man lägger mer pengar på renlighet här än i Sverige, men det spelar ingen roll när alla skiter i att hålla det rent.
Jag måste ändå lägga till att det är väldigt stor skillnad mellan olika städer och stadsdelar. Det finns många stadsdelar och städer som är otroligt rena. Jag bor tyvärr inte i en sån stadsdel.

2. Strejker och demonstrationer

Jag gillar när man säger vad man tycker, sålänge man gör det på ett bra sätt. Men i Frankrike är det konstant någon stor demonstration eller en strejk. Fredliga demonstrationer är bra, och ibland är man tvungen att strejka, men det ska vara den absolut sista utvägen. En strejk är ett stort misslyckande som man får ta till när man inte lyckats förhandla. För det första måste ens krav vara rimliga, och sen måste båda sidor verkligen ha försökt att förhandla och gjort kompromisser. I Frankrike känns det som att dom inte kan förhandla alls. Båda sidor vägrar ge efter och det blir en kraftmätning för att se vem som går vinnande ur striden. Det här innebär enorma förluster. Ekonomiska och mänskliga förluster. Det finns demonstranter som blir allvarligt skadade eller till och med dör, och en polisstyrka som är helt utmattad och självmordsbenägen. Oavsett resultatet kommer det finnas kvar ett hat och en brist på förtroende. Dessutom så hindrar det vardagen otroligt mycket för oss andra som blir tagna som gisslan i striden. Jag blir ärligt talat ganska uppgiven av att se det, och av att veta att det förmodligen alltid kommer fortsätta vara så här.

3. Fransmännen älskar att klaga


Det är en stereotypisk bild av fransmännen som faktiskt är sann. Fransmännen är väldigt benägna att kritisera allt En konsert, en middag, en person, en film, regeringen... de kan alltid hitta något att kritisera. Ibland verkar det nästan som att de är rädda för att om man inte kritiserar så kan det verka som att man är lite dum och inte är kapabel att se vad som inte är perfekt.
Jag tycker att man kan fokusera på det som är bra och acceptera att ingen/inget är perfekt. Jag tror att man är lyckligare om man försöker se det på det sättet. Från början när jag flyttade hit blev jag ganska deppig av att höra allt klagande, men nu bryr jag mig inte mer. Det är mer bara en livsstil och ett sätt att knyta kontakter här.
(Ja, jag ser ironin i att jag just håller på att skriva ett inlägg där jag bara klagar. Det kallas integration;))

4. Misstro


I Frankrike så har man en stor misstro till alla. Man förutsätter att alla är oärliga och tyvär tror jag att det blir självuppfyllande. Man ser det överallt. Det finns väldigt mycket regler som man måste följa (även om alla skiter i det) och man måste alltid bevisa att man säger sanningen. Som student har jag tydligt sett att man här behandlas som barn av lärare och ledning. Man låter oss inte ha något eget ansvar för att man litar inte på oss. Man ser samma misstro mot presidenten och regeringen. Jag tycker inte att Löfven gör ett bra jobb, och jag skulle aldrig rösta på honom, men jag tror absolut inte att han vill oss illa! I Frankrike är det en stor del av populationen som på riktigt tror att Macron och regeringen medvetet försöker göra livet så surt som möjligt för fransmännen. Och det var samma sak med Hollande, och Sarkozy m.fl

5. Byråkrati


Om du vill göra minsta lilla sak i Frankrike kommer du behöva 10 olika intyg och fylla i 10 formulär. Det är helt galet hur komplicerat allt är här! Man får gå till ena kontoret till andra, sen skicka dokumenten och vänta på att de ska behandla din ansökan, för att till sist få veta att de tappat bort den. Man behöver väldigt ofta lämna intyg på bostadsadress, skattebesked och läkarintyg på att du är frisk. Att söka till en utbildning här en lång och jobbig process, inte som i Sverige där det tar 2 minuter. När jag sökte studentbostad här fick jag skicka in ca 40 sidor med intyg!!! Och här måste du ha läkarintyg redan första dagen du är sjuk. Det är enklare att bara gå till jobbet!
Det positiva med byråkratin är att det känns som att jag har vunnit en tävling när jag äntligen har tagit mig igenom det.


6. Problem med fattigdom och hemlöshet


Fransmännen är rika och lever gott, men det finns också en hel del fattigdom här och många hemlösa som tigger. Det vittnar om ett stort problem! I Sverige är många tiggare inte svenska medborgare utan de kommer bara till Sverige i några månader för att tigga, vilket gör att det inte riktigt är Sverige som kan lösa grundproblemet. I Frankrike är det betydligt fler som är bosatta i Frankrike, och alltså under franskt ansvar. Jag har ingen lösning, men något behöver göras för att förhindra folk att hamna i den situationen.


7. Mataffärerna


Mataffärerna här borde ta efter mataffärerna i Sverige, speciellt kassan. I Frankrike finns inte den lilla bänken där man kan ställe korgen för att packa upp matvarorna, och inte heller den när man ska packa ner varorna. Rullbandet (om det ens finns något) är väldigt kort vilket gör att alla lägger matvarorna i en enorm hög. Du kan inte stoppa in kortet och knappa in koden innan alla matvarorna är skannade och du sagt till kassörskan att du vill betala med kort. Efter kassörskan är det en minimal plats för att packa ner varorna så du får stressa häcken av dig för att inte hindra nästa kund, och kommer ändå inte hinna utan era matvaror blandas. Franska mataffärer är långsammare och mer stressande. Dessutom har de ofta olika köer för om du vill betala med kort eller kontanter, vilket gör att alla är förvirrade om de står i rätt kö.

8. Det är ineffektivt och opraktiskt


Det är otroligt ineffektivt i Frankrike. Man arbetar lååångsamt, och tar gott om tid för att prata med sina kollegor även när kunder väntar. Så är det nästan i alla butiker, kontor och restauranger (förutom bagerierna där de är sjukt effektiva). Dessutom finns det inget samspel mellan de som jobbar utan det verkar som att de får lösa problemen för första gången när det kommer en fråga, trots att samma sak händer flera gånger om dagen. Man lägger väldigt lite energi på hur man kan förbättre och underlätta för kunder/användare. Det är väldigt stressande men jag försöker att acceptera det nu.

9. Folk är alltid sena


Jag lärde mig snabbt att i Frankrike så börjar man alltid sent. Lektioner, konserter, möten. Det var ganska irriterande i början när jag kom i tid och läraren kom 15 minuter sent. Och när du bestämt träff med någon får du räkna med att personen kommer 20 minuter sent. Sen är jag i och för sig ingen stor förebild när det gäller att komma i tid, så egentligen passar det mig ganska bra, haha...

10. Rasistiska/sexistiska skämt


Jag gillar när skämt chockar lite. Men det finns gränser och vissa saker är bara inte roliga. I Frankrike tycker jag att man ibland går över den gränsen. Ganska ofta pratar man om tjejer på ett objektifierande och lite nedvärderande sätt, vilket i längden måste vara väldigt nedtryckande och tröttsamt för tjejer. Och lite samma sak när det gäller rasism. Jag har själv aldrig känt av någon form av rasism eller nedvärdering för att jag inte är fransk eller för att jag bryter, men jag tror inte heller att svenskar är dom som drabbas mest av det.


11. Kontanter och checkar

Jag kan verkligen inte förstå varför fransmännen envisas med att använda kontanter! Ofta måste man betala mindre summor kontant här. Är det under 5 € är det mer regel än undantag att man måste betala kontant, och ofta ända upp till 10 €. I Sverige använder jag aldrig kontanter. Jag vet inte ens hur kontanterna hemma ser ut nu!
Ännu värre är det att man använder checkar här! Varför vill man skriva ut checkar när man bara kan göra en enkel överföring, och bespara mig att behöva gå till banken för att lösa in den som en gammal grottmänniska? Nästan alla ersättningar betalar de ut med check och ganska ofta även lönen.

12. Alkohol, droger och cigaretter


Fransmännen är väldigt stolta över sina viner. Det är ganska naturligt. Men man har också ett stort alkoholmissbruk här. Man glorifierar alkohol otroligt mycket. Man ska alltid ta ett glas (eller snarare många glas), antingen för att man vill fira, eller för att man är ledsen, för att man spelat en konsert, för att det är fint väder, för att det inte är fint väder, för att det är tisdag... Ärligt talat är det inte konstigt att det finns så många alkoholister här.
Droger är naturligtvis inte lika accepterat, men det finns stora drogproblem här. Sök på ”colline du crack” så kommer ni se ett tältläger med några hundra drogberoende som säljer och tar droger helt öppet i utkanten av Paris. Helt sjukt!
Rökning är naturligtvis inte alls lika allvarligt, men man röker mycket här och jag gillar inte när det stinker av cigaretter. Och dessutom slänger de fimparna på marken.

13. Det är lite omodernt här


Frankrike har en väldigt modern sida med automatiska tunnelbanor och fina snabba tåg, men också en väldigt omodern sida. Till exempel måste man skicka ett rekommenderat brev (alltså snigelpost) för att säga upp sitt telefonabonnemang. Lever vi på 50-talet eller?! Det finns många exempel där man får intrycket av att Frankrike är minst 20 år efter Norden. Datasalen på konservatoriet här är ett väldigt bra exempel. Det finns väldigt få datorer, och de som finns är värdelösa. Antingen funkar de inte alls eller så är de helt extremt långsamma. Det finns inga musikrelaterade program installerade på datorn. Det finns bara en skrivare kopplad till datorerna och 70% av tiden funkar den inte, eller så har den inte papper. Och det finns bara Wifi på några få ställen i konservatoriet. På Kungliga Musikhögskolan i Stockholm finns det två datasalar med moderna mac-datorer, med alla program vi behöver för att komponera och redigera film och musik. Det är en synt kopplad till varje dator, och alla har såklart ett konto på en server där man kan spara sina filer. Det finns många skrivare kopplade till nätverket. Och dessutom finns det studios för kompositörer/producenter/ljudtekniker där de har ännu bättre grejer. Det är bara ett exempel på där Frankrike är omodernt.

14. Dörrarna


I Frakrike öppnas dörrarna innåt vilket innebär att om du ska in i ett litet toabås får du först öppna dörren, gå in och sen försöka göra plats för att kunna stänga dörren. Väldigt opraktiskt! Framför allt när du bär en trombon på ryggen. Ibland är man nästan tvungen att ställa sig på toastolen för att kunna stänga dörren! Det är samma sak i min lilla hall, där jag måste flytta undan mig själv och mina grejer innan jag kan stänga dörren. Det är så mycket mer logiskt att öppna utåt som man gör i Sverige!

15. Säkerhetsvakter och onödiga arbeten


I Frankrike har de säkerhetsvakter i alla mataffärer, många andra butiker, skolor och liknande. Jag gillar inte att alltid ha känslan av att man misstänker dig för att antingen vara farlig, eller för att vara tjuv. Och vad det gäller säkerhetskontrollerna så kan jag förstå att man har dem med tanke på attentaten som de haft i Frankrike. Men oftast kollar de inte ändå. De vill bara se att man öppnar väskan men bryr sig inte om att faktiskt verifiera vad du har i väskan. Då undrar man ju vad de är till för.
Det är finns också väldigt många onödiga arbeten här, som man kunde lösa på något annat sätt. Man ser ofta 5-10 informanter i tunnelbanan som bara ska bilda en mur för att stänga av en stängd gång och peka i vilken riktning man ska gå istället. Ärligt talat, sätt upp en liten skylt istället!

16. Standard och underhåll av byggnader


Jag har i tidagare inlägg berättat om Frankrikes fantastiska arkitektur, som enligt min åsikt enkelt slår Sveriges. Däremot är standarden och underhållet av byggnader inte alltid superbra. För det första är många byggnader smutsiga, med ful graffiti (då pratar jag inte om den häftiga gatukonsten som finns på vissa hus), men dessutom kan fasaden ibland va lite söndertrasad, och ibland finns det till och med små läckor i taken, vilket man märker när det regnar. Likadant med insidan. Ofta är det inte renoverat på ett bra tag, och eftersom det är dåligt isolerat kan det vara ganska kallt på vintern. Det finns såklart jättemånga byggnader som är i superfint skick, men över lag är det inte samma nivå som i Sverige, speciellt offentliga byggnader som skolor, universitet och kyrkor.

17. Det är stängt eller ur funktion


I Frankrike får man vänja sig vid att det ofta är stängt. Kontor är stängda några timmar vid lunch, restauranger på eftermiddagen, mataffärer på söndag efter kl 13-14 och bagerierna på måndagar. Dessutom är det väldigt ofta ”tillfälligt” stängt, till exempel om det är demonstrationer eller evenemang. I Paris är det väldigt ofta några tunnelbanestationer som är avstängda och som tunnelbanan helt enkelt hoppar över. Parker och trädgårdar stänger om det blåser eller finns snö. På konservatoriet var det hela tiden övningsrum som ”tillfälligt” var avstängda. Bara det att det kunde vara 2-3 dagar i veckan!
I Sverige är man bättre på att se till att det hålls öppet om det ska vara öppet, och dessutom är generellt affärer i Sverige större, vilket har det positiva med sig att det är lättare att hålla öppet längre, t.ex på söndagar.

18. Inkapabla att lämna plats åt folk

När en tunnelbana kommer in på stationen i Stockholm så ställer man sig på sidan, ger mycket plats åt avstigande innan man går på. När man kommit på tunnelbanan ser man till att fortsätta in i vagnen så att de som är bakom en kan stiga på. I Paris försöker de börja gå på tunnelbanan innan folk hunnit av, vilket gör att det tar tre gånger så lång tid, och dessutom blir alla irriterade på varandra. När de äntligen kommit på tunnelbanan är de helt nöjda att de kom med och stannar precis framför dörrarna, trots att det finns plats längre in, så att de som inte kommit på än blir tvungna att knuffas för att komma på, och då blir de ännu mer sura för att de bakom knuffas. Samma sak på trottoarerna. Folk går långsamt i bredd mitt på trottoaren och bryr sig inte om att folk försöker gå om.

19. Personhygienen


Stereotypen att fransmännen är smutsiga är egentligen inte sann. De flesta här duschar och tvättar sig lika mycket som de flesta i Sverige. Men det finns ändå två saker med personhygienen som stör mig mycket:
1. Det finns fler här som inte alls följer normen, så här känner man oftare att någon stinker på tunnelbanan, även om 90 % av passagerarna är lika rena som du.
2. Det är allt för många fransmän (och fransyskor) som inte tvättar händerna när de varit på toan. Jag ser med jämna mellanrum folk komma ut från toalettbåsen och gå utan att tvätta händerna. Det äcklar mig något enormt! Som tur är så ger man ofta kindpussar här istället för att skaka hand!

20. Man tar inte sitt ansvar


Fransmännen gillar som sagt att kritisera, men de tycker alltid att det är någon annan som faktiskt ska lösa det. Man ser det när det gäller renligheten. De verkar inte förstå att det är vår gemensamma stad som vi tillsammans ska hålla ren. Man slänger skräp på marken och låter rengöringspersonalen städa upp det. På samma sätt klagar man ofta på att det är dålig stämning, men man gör egentligen ingenting själv för att ändra det. Solidaritet här innebär inte att man jobbar tillsammans för att förändra något, utan det innebär att man stödjer en person när den kräver att någon annan ska hjälpa honom/henne.

Ok, här är de 20 sakerna som jag inte gillar så mycket med Frankrike. Som ni ser handlar det mest om renlighet och effektivitet. Men jag vill en gång till understryka att för mig är verkligen de här negativa sidorna helt överskuggade av de positiva bitarna. Över lag gillar jag Frankrike otroligt mycket. Men om du fått en för negativ bild av Frankrike så kan du läsa det här inlägget igen:
(http://teha.bloggplatsen.se/2019/11/23/11640377-20-saker-som-jag-gillar-med-frankrike/)

 
 
Amisa

Amisa

16 februari 2020 23:50

Och när du kommer hem till Sverige, vilka reflektioner gör du om Sverige då?

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

Thobias Nilsson

17 februari 2020 00:10

Ja det är frågan. Det kommer nog bli svårt att vänja sig tillbaka till Sverige också. Jag vet redan nu när jag besökt Sverige att jag upplevt det ganska dött, kallt, "betongigt" och okulturellt. Men samtidigt gillar jag såklart Sverige mycket.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thobias Nilsson - 13 juni 2021 18:17


Eftersom jag anser att målgruppen för min blogg, svensktalande bloggläsare som är intresserade av klassisk trombon och Frankrike,  har varit alldeles för bred tänkte jag idag smalna av den genom att rikta mig till er som dessutom lär er franska el...

Av Thobias Nilsson - 20 april 2021 22:14

Jag har nu bott utomlands i nästan fyra år. I nästan 5,5 år om man räknar med tidigare perioder. En av de stora omställningarna när man flyttar utomlands är språket, och jag får ofta frågor relaterade till mina språkkunskaper. Jag är ju egentligen fe...

Av Thobias Nilsson - 31 mars 2021 22:46

Våren har nu kommit på fullt allvar till Paris, och jag firade det med att gå en rejäl fototur idag.    Vi är egentligen i karantän (eller confinement, som det heter) men jämfört med förra våren är det väldigt lösa regler. Vi får röra oss f...

Av Thobias Nilsson - 12 mars 2021 21:58


En del av er kanske någon gång har funderat på att flytta till Frankrike och pröva att frilansa här. Eller så kanske ni bara tycker det kunde vara lite intressant att veta hur det går till här. Jag har nu bott i Frankrike i drygt 3½ år, och försörjer...

Av Thobias Nilsson - 24 november 2020 17:11

Jag är en stor förespråkare av att alla borde lära sig åtminstone två främmande språk. Alla språk har många bra anledningar till varför man borde lära sig just det språket. Idag har jag valt att ta upp några anledningar till att lära sig franska, ...

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards