teha

Direktlänk till inlägg 23 november 2019

20 saker som jag gillar med Frankrike

Av Thobias Nilsson - 23 november 2019 20:06

Som många vet har jag i lång tid gillat Frankrike, men alla kanske inte helt har förstått varför. Därför ska jag i dagens blogg ge 20 anledningar till varför jag tycker så mycket om Frankrike. Idag fokuserar jag bara på de positiva sidorna av Frankrike. 


1. Mycket vackra städer


Frankrike har fantastiskt fina städer. Och då talar jag inte bara om Paris, utan också andra städer som jag besökt som Strasbourg, Nice, Lyon, Reims, Toulouse och även de små städerna och byarna. Städerna är uppbyggda på ett oregelbundet, pittoreskt och väldigt trevligt sätt, och har bevarat en väldigt intakt stadskärna. Jag har aldrig varit i något annat land där städerna/byarna generellt varit så vackra.

 


2. Arkitekturen


Arkitekturen här är helt fantastisk med alla slott, muséer, palats och kyrkor. Men även villorna liknar ofta små minislott (i vissa kvarter) och lägenhetshusen från 1800-talet är otroligt charmiga. I Paris kan man nämna Sacré-coeur, Notre-Dame, les Invalides, Stadshuset, Lilla Palatset, Stora Palatset, Panthéon, Nationalförsamlingen, la Conciergerie, Naturhistoriska museet... Listan kan göras hur lång som helst, det finns så otroligt mycket här. Och Haussman-husen är världskända.

 



3. Naturen

Vad gäller naturen så har Frankrike allt. Sandstränder, berg, ängar, skogar. Och ofta är det ett väldigt vackert landskap.



4. Småbutikerna och kvarterslivet

Jag älskar att Frankrike har otroligt många små butiker. Bagerier, ostaffärer, bokaffärer, grönsaksmarknader och små klädaffärer. Det finns små oberoende caféer och restauranger över allt. Det ger en väldigt trevlig och levande stämning till en stad. I Sverige tycker jag tyvärr att det mest finns stora gallerior med kedjor som HM, Zara, MQ o.s.v Man går inte till en bagare eller ett charkuteri utan man köper allt i en stor mataffär. Och även vad det gäller caféer och restauranger tar kedjorna över med Espresso House, Starbucks, Vapiano och Jensens. Det finns betydligt mindre kvartersliv i Sverige än i Frankrike.

 


5. Det är levande

Paris är lite av ett specialfall. Men även i andra städer är det betydligt mer levande än i Sverige. Man ser folk överallt på uteserveringar, längs kanalerna och i parkerna. Det är gatumusiker och folk som dansar överallt. Ibland kan det så klart vara FÖR mycket folk, men jag gillar när det är lite rörigt och kaosartat. Ärligt talat gillar jag till och med trafikkaoset. Även i Sverige blir städerna mer och mer levande tycker jag. Åtminstone i Stockholm. Men svenskar är ett folk som tillbringar mycket tid inomhus hemma, medan fransmännen tillbringar mycket tid utomhus i staden.

 


6. Kulturen

Jag gillar kulturen i Frankrike. Jag läser ganska mycket franska böcker, och tycker att de skriver mycket bra litteratur. Och samma sak för film. Jag gillar inte Hollywood särskilt mycket. Det är platt och klyschigt. Franska filmerna är intelligentare och mer unika. Vad gäller musik så gillar jag inte fransk populärmusik, men det finns en ganska stor plats för klassisk musik här. Jag har intrycket att kulturen är väldigt närvarande och ganska uppskattad. Det är mycket folk som läser böcker i tunnelbanan och det är reklam för teatrar och konserter överallt. Jag gillar det! 



7. Fransmännen är generösa

I Frankrike är det väldigt vanligt att man betalar sitt sällskaps kaffe/öl/vin och när man organiserar en gemensam middag eller liknande brukar man inte räkna så noggrant exakt vad man lagt ut. Jag tror inte att svenskarna är mindre generösa, men vi är så individualistiska så vi tycker att det är ganska självklart att alla betalar för det de själva vill ha. Jag gillar att man i Frankrike bjuder varandra. Risken är bara att jag glömmer att betala min runda eftersom jag inte är så van att göra det hemma i Sverige.

 


8. Välkomnande

Tvärt om mot vad man ofta säger, tycker jag att fransmännen är öppna och välkomnande. Alla är alltid välkomna att vara med. Däremot kommer dom inte insistera på att du ska vara med om du inte verkar vilja, och de kommer inte att söka upp dig om du inte anstränger dig lite själv. Vi svenskar är generellt mer försiktiga och blyga och det kan vara svårare att lära känna oss, men när man väl kommit in i gänget i en svensk grupp så är man verkligen vänner.



9. Fransmännens sätt att utrycka sig

Det är en liten obetydlig sak, men jag tycker ändå att det är roligt hur fransmännen uttrycker sig i skrift. I formella sammanhang är de extremt formella. Här är det helt normalt att ett automatiskt brev från banken avslutas med ”Med mina respektfulla och vördsamma hälsningar ber jag Er Herr, Fru, att mottaga mitt uttryck för min högaktningsfulla omtanke”. Sen vet du att de skiter fullständigt i dig egentligen. Och samma kompisar som i vanliga fall inte säger en korrekt mening utan att slänga in tusen slang skriver på Facebook att ”det är med en oerhörd stolthet som jag meddelar er att jag komer att ha den stora äran att få uppträda tillsammans med Orkester blabla, under ledning av Herr blabla”. I Sverige är vi betydligt mer direkta, och även om det inte är lika uppriktigt i Frankrike tycker jag att det är ganska underhållande med deras kusiduller.

 


10. Kollektivtrafiken

Kollektivtrafiken är betydligt bättre utbyggd i Frankrike. Visst, det är ofta problem eller strejker, men när det funkar så är det verkligen bra. Det finns höghastighetståg till alla medelstora och stora städer. Du kan ta dig till andra sidan landet på bara några timmar. Flyg behövs inte längre. I Paris finns det ett otroligt bra uttbyggt system av tunnelbana, pendeltåg, spårvagn och lokalbanor. Räknar man alla linjer med deras förgreningar finns det över 70 linjer i Storparis. I Sverige är kollektivtrafiken betydligt långsammare, glesare och glesare avgångar.

 

11. Maten


Frankrike är känt för sin gastronomi. Det är många saker som jag inte gillar och som äcklar mig lite. Men jag måste erkänna att fransmännen vet hur man lagar mat och väldigt ofta är smaken väldigt bra även om ingredienserna kan äckla mig (till exempel sniglar). Gastronomin har en väldigt viktig roll i Frankrike. Middagen eller tilltugget efter en konsert är ofta viktigare än själva konserten. Man äter gott här!



12. En stolthet över sitt land

I Sverige tycker jag det känns som att antingen finns det överhuvudtaget inte någon stolthet över vårt land eller så är man nationalist och ser ner på andra länder. Om någon i Sverige säger att något är ”väldiskt svenskt” är det inte en komplimang precis. I Frankrike har jag intrycket att det finns en stolthet över de regionala produkterna och kulturerna. Saker anses inte automatiskt bättre bara för att de kommer från utlandet. Så klart är de medvetna om Frankrikes problem, och pratar mer än gärna om dom, men jag tror att det är sunt att inte se ner på sitt eget land och sin egen kultur.



13. Språket

 

Jag gillar franska. Och dessutom gillar jag att franskan har en dominerande roll i Frankrike. I Sverge anses svenskan vara ett lägre språk än engelskan. Svensk musik är ofta på engelska, namn på restauranger, butiker och företag är på engelska. Det är till och med väldigt många som skriver allt på engelska på sociala medier även om 90% av deras följare pratar svenska. Jag är urless på att se engelska överallt och framförallt att engelskan anses vara coolare än svenskan. I Sverige är målet att vara en miniversion av USA, och det tilltalar inte mig över huvud taget. Vi har ett mindrevärdeskomplex.
Till skillnad från de flesta svenskar är jag väldigt nöjd att fransmännen inte pratar så mycket engelska och att det är franska som är det självklara språket för kommunikationer i vardagen i Frankrike. Dessutom tycker jag att fransmännen är väldigt uppmuntrande mot oss invandrare. Jag gör mycket fel i uttal, grammatik och vokabulär, men man försöker aldrig göra sig lustig över det. Istället försöker de alltid förstå en och uppmuntrar en alltid för ens nivå. Kanske för att de själva inte är stjärnor på främmande språk?

 

14. Fransmännen skiter i vad andra tycker om dem


På samma ämne: Franmsännen lever sina liv som de vill, utan att bry sig så mycket om vad andra folk tänker om dem. Ibland kanske det kunde vara bra om de lyssnade lite på omvärlden, men över lag tycker jag det är bra att de har sin stil, sin kultur och sina åsikter, och om inte de andra länderna gillar det så synd för dem. I Sverige är vi lite för rädda för att inte vara alla till lags. Vi är lite som osäkra tonåringar utan självförtroende som är beredda att göra vad som helst för att andra ska gilla dem. Som tur är har vi ju än så länge ett bra rykte i omvärlden.

 

 

15. Fransmännen är livsnjutare


I Sverige lägger vi stor vikt vid att vara framgångsrika med en bra karriär, en fin lägenhet och en perfekt familj. Det är väldigt viktigt att lyckas! Även om jag gillar när man har ambitioner tycker jag det är synd om man inte tar tiden att njuta av livet. I Frankrike är det lite tvärt om. Man tjänar inte supermycket men man spenderar allt på att käka på restauranger eller ta ett glas med vänner, även om det är superdyrt i Paris. Man låter inte olika problem hindra en att leva. Jag gillar att inte allt fokus går åt att skaffa sig en bra status utan på att leva med sina nära och kära.

 

16. Vädret


I Paris är det inte fler soltimmar än i Stockholm, och det regnar aningen mer. Men jag har ändå intrycket av att det är bättre väder här (inte den här hösten) eftersom det är varmare. Sommaren i Sverige är helt ok, och jag föredrar svensk vinter. Däremot kommer våren nästan en månad tidigare till Paris, och hösten en månad senare. April (bilden är tagen i mitten av april) och oktober är betydligt bättre månader i Frankrike än i Sverige. Jag kommer ha svårt att vänja mig vid två månader till med kala träd och kyla när jag flyttar tillbaka till Sverige.

 

17. Historia

Det påverkar inte min vardag särskilt mycket, men jag gillar att Frankrike har en lång viktig historia som har lämnat spår överallt. Ja, ibland en historia som man inte kan vara stolt över, men jag som gillar historia älskar att leva vid platser som har haft en sån stor påverkan på hela världshistorien.

 


18. Fundera över allas liv


Det låter kanske lite löjligt, men jag tycker om att se alla människor i Paris och försöka hitta på deras livssituation. Paris är en väldigt tätbebyggd stad och jag gillar att veta att jag har mer än 10 miljoner människor runt mig. Det finns alltid nya kvarter och förorter att upptäcka i Paris, och jag är mitt bland alla dessa liv och historier som utspelar sig inom några km från mig.

 

 

19 Dygnsrytmen

 

Jag är verkligen inte en morgonmänniska, och Frankrikes tider är betydligt bättre anpassade för mitt liv. I Sverige är konserterna på vardagar kl. 18, här är det 20:30. I Sverige är det normalt att vara på jobbet 08 eller ännu tidigare. Här i Frankrike är det snarare 09-10. Jag föredrar utan tvekan att börja 10 och gå hem 19 framför att börja 08 och gå hem 17. I Sverige är samhället anpassat efter A-människor och i Frankrike efter B-människor.



20. Parkerna

Jag gillar Frankrikes parker väldigt mycket. De är oftast fantastiskt vackra med växter och blommor över allt, välskötta gräsmattor, dammar och små monument. I Paris finns det många väldigt trevliga parker. Tuilerierna, Luxemburgträdgården, Parc Monceau, parc des Buttes Chaumont, botaniska trädgården, parc Montsouris. I Sverige finns det betydligt färre välordnade såna parker. Det finns mycket natur som är perfekt för picknick, för att springa eller för att ta en prommenad. Men det är inte lika vackert.

 

Det här var mina 20 positiva punkter om Frankrike. Nu när jag tagit upp det positiva har jag rätt att i nästa inlägg ta upp det jag inte gillar med Frankrike ;)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thobias Nilsson - 13 juni 2021 18:17


Eftersom jag anser att målgruppen för min blogg, svensktalande bloggläsare som är intresserade av klassisk trombon och Frankrike,  har varit alldeles för bred tänkte jag idag smalna av den genom att rikta mig till er som dessutom lär er franska el...

Av Thobias Nilsson - 20 april 2021 22:14

Jag har nu bott utomlands i nästan fyra år. I nästan 5,5 år om man räknar med tidigare perioder. En av de stora omställningarna när man flyttar utomlands är språket, och jag får ofta frågor relaterade till mina språkkunskaper. Jag är ju egentligen fe...

Av Thobias Nilsson - 31 mars 2021 22:46

Våren har nu kommit på fullt allvar till Paris, och jag firade det med att gå en rejäl fototur idag.    Vi är egentligen i karantän (eller confinement, som det heter) men jämfört med förra våren är det väldigt lösa regler. Vi får röra oss f...

Av Thobias Nilsson - 12 mars 2021 21:58


En del av er kanske någon gång har funderat på att flytta till Frankrike och pröva att frilansa här. Eller så kanske ni bara tycker det kunde vara lite intressant att veta hur det går till här. Jag har nu bott i Frankrike i drygt 3½ år, och försörjer...

Av Thobias Nilsson - 24 november 2020 17:11

Jag är en stor förespråkare av att alla borde lära sig åtminstone två främmande språk. Alla språk har många bra anledningar till varför man borde lära sig just det språket. Idag har jag valt att ta upp några anledningar till att lära sig franska, ...

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards