teha

Direktlänk till inlägg 3 september 2019

Angelica i Frankrike

Av Thobias Nilsson - 3 september 2019 21:28

Jag ligger ju som sagt efter med alla mina blogginlägg, så i det här inlägget kommer lite bilder från min kusin Angelicas besök i slutet av juni. 


Många av er har redan sett de här första bilderna på instagram, men de hamnar här också. Här klipper inte heller instagram borta halva bilderna. Jag har i lång tid haft lust att ta lite vanliga vardagsbilder på hur en vanlig eftermiddag i Paris är, och när nu både Angelica och en annan kompis, Allison var taggade på idén, blev det äntligen av!


I Paris går nästan alla människor klädda i en randig tröja och en basker. Är du tjej har du också rött läppstift. Att ha en baguette är ren överlevnadsinstinkt om du skulle bli hungrig, och vinglaset säger ju sig självt! Eftersom parisare tillbringar minst 90% av sin tid framför Eiffeltornet, är det naturligt att det kom med på bilderna. 


Eftersom det är svårt för fransmännen att fylla hela dagarna bara med att vara snobbiga och prata dålig engelska måste de ibland ta till böcker för att fördriva tiden. Gärna någon svår existentiell bok. 


Jag tror att ni nu har fått en ganska klar bild av hur vardagen är i Paris?


Även fransmän behöver skratta ibland. Till exempel när en amerikan visar sin inskränkthet och hyllar McDonaldsmat och filmer som James Bond, samtidigt som han inte känner till Rembrandts målningar, inte har sett Renoirs filmer, och aldrig skulle smaka en riktig Roquefortost. Då kan man ju inte annat än skratta lite bedrövat!


Om det är någon mer som vill uppleva franska vardagen är jag aldrig motvillig att visa er hur den utspelar sig. 


Dagen efter vi tagit de där bilderna åkte vi till Provins, en medeltida stad i Parisregionen, drygt en timme med pendeltåg från Paris. 


Det här var mitt under Paris första värmevåg i sommar, och även om jag gillar värme blev jag helt matt när det dag efter dag var mellan 34 och 38 grader, utan badmöjligheter. Så vi tog tillflykt i en kyrka för att svalka oss. Och visst var det kallare, men det var nog ändå minst 30 grader. 


Till vår stora glädje följde Allison med oss även den här dagen. 


Den här staden är en riktigt välbevarad medeltida stad med ett 60-tal byggnader bevarade från medeltiden. Och en helt fantastiskt mysig stad är det!


Lite asymmetri är ju alltid trevligt. Lite skillnad från miljonprojektshusen (urk!) 


Korsvirkeshus runt torget i gamla staden. 



Crêperie, behövs över allt


Många små gulliga hus och restauranger


Fälten runt om staden


I staden har de flera olika föreställningar med medeltida tema. Vi gick på en föreställning, löst inspirerad av en sann historia, med riddare, "La légende des Chevaliers". 


De hade gjort en fin dekor och hade alla möjliga djur i föreställningen, som en ko, en åsna, ankor, duvor, hästar...


... och en kamel.


Ganska snabbt började de visa upp konster. 


Den ene värre...


...än den andre


Jag fick såklart inte med allt på bild, men de var ärligt talat jätteduktiga, och som ni ser lunkade inte hästarna fram, utan det var en rejäl galopp!


Det hela var en sorts kärlekshistoria som såklart utvecklades till någon duell mellan två riddare där de skulle visa sina färdigheter. 


Men efter ett tag kom några monster dit med sina hundar. 


Och en drake reste sig bakom ena stallet. Draken sprutade faktiskt eld också. För er som blir rädda nu kan jag dock berätta att det inte var en riktig drake. Riktiga drakar är väldigt ovanliga och dessutom är det olagligt i Frankrike att ha riktiga drakar i tätbebyggelse eftersom de har en tendens att bränna ner städerna. 


Den onde riddaren och hans soldater kidnappade prinsessan och startade ett slag mot riddarna. 


Med hästar i galopp och svärd utkämpades ett långt slag. 


Några blev kastade genom taket till ett uthus... 


och andra använde någon sorts lift för att svinga sig iväg.


Ena riddaren fick hänga sig fast i väderkvarnen för att undkomma den här elaka göbben. 


Till slut fick dock till allas överraskning, den goda riddaren prinsessan! Men det var inte en klassisk saga där riddaren heroiskt räddar den hjälplösa prinsessan, utan prinsessan och de andra kvinnorna slogs ganska så frenetiskt de med! Hela föreställningen var otroligt bra och underhållande. De gav verkligen allt, även om det var 37 grader den dagen och dessutom relativt lite publik. De hade gjort föreställningen väldigt smart och det fanns alltid små roliga detaljer att se över allt. Någon svingade sig i linbana, en katapult sköt en vattenbomb, en annan lurpassar på ett tak för att hoppa ner på sin fiende o.s.v Jag rekommenderar den verkligen. Och den kostade bara 11€ (tror det var 14 om du inte är student)


Den gamla stadsmuren som skyddade Provins från angrepp. Bland annat försökte den engelske kungen Edward inta staden 1359 men misslyckades. 


Och det är väl tur att staden inte intogs och förstördes, för nu har vi kvar alla de här gulliga husen och gatorna. 


Det var ju som sagt väldigt varmt, men det fanns en butik som hade AC, och det var en bokhandel med medeltida tema. Det fanns en skylt vid ingången där det stod "välkommen till vinterns rike", just eftersom det var enda stället som nästan var i behaglig temperatur. 


I medeltida staden finns även ett torn, Tour César, från 1100-talet, som urprungligen var ett fängelse. Ett högt fängelse med små runda torn, som taget ur en saga. 


Här ser ni utsikten i riktning mot medeltida staden och stadsmuren. 


Och här är det i riktning mot moderna staden, med kyrkan i förgrunden. 


En välmående blomma!


Men Angelica och jag var inte bara i Provins, utan vi drog runt i hela Paris också. Men eftersom jag har en miljon bilder av Paris redan fotade jag inte lika mycket där. Vi hann bland annat med att fira svensk midsommar. 


Vi var även på en olympisk dag, där man fick pröva på lite olika grenar, som en reklam för OS 2024 som är i Paris. Vi prövade att skjuta pilbåge, och har nu båda två kvalificerat oss till OS. 


Sveriges match mot Kanada i damernas fotbolls-VM spelades i Paris, och vi var naturligtvis där! 


Billiga biljetter och jättekul att se! Vi satt perfekt till för att se Sveriges mål. 


Här är Angelica och jag tillsammans med mina vänner Natalie och Axel, fyra glada svenska supportrar efter att Sverige vunnit! Angelica var hos mig i 1 ½ vecka, vilket var jättebra, för då hann vi mycket utan att för den skull stressa. Det var hennes första gång i Frankrike, men jag hoppas att det inte blir hennes sista gång! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thobias Nilsson - 13 juni 2021 18:17


Eftersom jag anser att målgruppen för min blogg, svensktalande bloggläsare som är intresserade av klassisk trombon och Frankrike,  har varit alldeles för bred tänkte jag idag smalna av den genom att rikta mig till er som dessutom lär er franska el...

Av Thobias Nilsson - 20 april 2021 22:14

Jag har nu bott utomlands i nästan fyra år. I nästan 5,5 år om man räknar med tidigare perioder. En av de stora omställningarna när man flyttar utomlands är språket, och jag får ofta frågor relaterade till mina språkkunskaper. Jag är ju egentligen fe...

Av Thobias Nilsson - 31 mars 2021 22:46

Våren har nu kommit på fullt allvar till Paris, och jag firade det med att gå en rejäl fototur idag.    Vi är egentligen i karantän (eller confinement, som det heter) men jämfört med förra våren är det väldigt lösa regler. Vi får röra oss f...

Av Thobias Nilsson - 12 mars 2021 21:58


En del av er kanske någon gång har funderat på att flytta till Frankrike och pröva att frilansa här. Eller så kanske ni bara tycker det kunde vara lite intressant att veta hur det går till här. Jag har nu bott i Frankrike i drygt 3½ år, och försörjer...

Av Thobias Nilsson - 24 november 2020 17:11

Jag är en stor förespråkare av att alla borde lära sig åtminstone två främmande språk. Alla språk har många bra anledningar till varför man borde lära sig just det språket. Idag har jag valt att ta upp några anledningar till att lära sig franska, ...

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards