teha

Direktlänk till inlägg 22 augusti 2019

Disneyland med syster och systerson

Av Thobias Nilsson - 22 augusti 2019 22:40

Veckan efter Cecilias besök fortsatte våren/sommarens besök med min äldsta syster Therese, och hennes äldsta son, Nicholai, som även är mitt äldsta syskonbarn. Nicholai hade fått den här resan som 10-årspresent. Men frågan är om besöksmålet egentligen var mig, eller om det var Kalle Anka och de övriga i disneyland. Vi var nämligen alla väldigt ivriga att hälsa på dem! 



Disneyland är väldigt välgjort och fint byggt. Det är rent, och de har ett tema och en tanke med allt, även förrådshus och liknande. Jag använde inte min riktiga kamera den här helgen, så ni får klara er med mina mobilbilder. Däremot hade jag med min filmkamera till disneyland och har klippt ihop en liten enkel film som ni kan se här:


Det här var ju inte första gången jag var i Disneyland, och jag tror att jag skrev redan förra gången att jag egentligen själv inte är ett stort disneyfan. Men jag tycker de har gjort det så bra och verkligen skapat förutsättningarna för att man ska få den där "disneymagin" så jag gillar det verkligen.

Nicholai och jag gjorde en match av att försöka skrika hela vägen från att vagnen började rulla. Allt blir roligare om man skriker lite ;)



Spökhuset! Inte superläskigt, men väldigt snyggt gjort! Verkligen! Med hologram, tavlor som rör sig, rum som omvandlas till hiss o.s.v. 



Nicholai tjatade på mig att vi skulle ta bild med Tiger och Ior... eller ok, jag erkänner, det var tvärt om! (ja, på riktigt) Men Nalle Puh var ju faktiskt en av mina absoluta favoritberättelser när jag var liten. Ior är den bästa personen i berättelsen. Alltid dyster och tror att allt ska gå fel, haha. 


Mor och son på utlandstur!


Visst det ser lite konstgjort ut, men det är ju gulligt ändå! 


Jag har nog flera hundra bilder när jag och mina syskonbarn gör miner och tar selfies. Man måste ju föra vidare den ädla kunskapen man själv tillgodogjort sig, och lära dem de bästa minerna. Men här på bloggen delar jag bara med mig av de nästan normala bilderna.



Solen sänker sig över slottet. Vi hade relativ tur med vädret. På morgonen var det molnigt med risk för regn, tillräckligt för att kanske skrämma bort några besökare, men sen blev det soligare och soligare under dagen och kvällen var riktigt fin.


När det blir mörkt börjar folk samla sig framför slottet där det sen ges en riktigt häftig och bra ljus-, vatten- och fyrverkerishow till musik. Ni såg slutet av den i videon jag klippt ihop. Hela showen är 20 minuter, och efter att den är slut stänger parken. På sommaren är parken öppen ganska sent, så vi lämnade den först ca 23:40 och med transporten hem blev det riktigt sent innan vi var hemma hos mig. Therese och Nicholai skulle checka in på ett hotell, men eftersom tunnelbanan slutat gå och våra mobiler var döda så vi inte kunde beställa någon uber, fick vi ta nattbuss dit. Natten i mitt område av Paris har en tendens att locka till sig många märkliga personer i mindre nyktert tillstånd, så det var lite synd om Nicholai att behöva åka buss med dem. Till en annan gång ska jag planera det bättre och se till att kunna beställa en uber eller ta en vanlig taxi. 


Eftersom jag tagit bilder på framför Sacré-Coeur med de andra, gjorde jag det även med Therese! Uppe på konstnärstorget, Place du Tertre, bakom Sacré-Coeur fick Nicholai ett porträtt tecknat av en riktigt duktig konstnär. Det blev en väldigt bra bild!


Vad är väl Paris utan Eiffeltornet? Mycket! Men Eiffeltornet är ändå värt ett besök. 


De hade dock en makalös otur! På fredagen, vid första försöket att gå upp, var toppen stängd på grund av storm. Vid andra försöket, på lördagen, var toppen stängd för att vi kom dit för sent. Och vid tredje och sista försöket, på söndagen, var toppen tillfälligt stängd för att det redan var för mycket folk där uppe. Jag har varit vid Eiffeltornet många gånger och bara varit med om att toppen varit stängd en gång tidigare... När Therese och Michael var här för ett år sedan! Jag vill inte påstå att det hänger ihop med Thereses närvaro, men ni kan ju själva dra slutstater... ;) 


Så vi fick nöja oss med andra våningen för vi hade inte tid att vänta på att toppen skulle öppnas upp. Man har fin utsikt från andra våningen också, och många anser det vara tillräckligt högt upp, men för Nicholais skull tycker jag det var lite synd. Nästa gång! (Utan Therese den gången)


Som morbror kan det vara lätt att glömma ibland, men Nicholai är ju milsvidder coolare än vad jag någonsin varit. När jag var i hans ålder hade jag fortfarande pottfrilla och såg ut som Harry Potter. (Nej jag tänker inte visa bild på det!)


De hade gjort ett riktigt häftigt konstverk på Champs de Mars, hela vägen bort till militärhögskolan. 


Jag avslutar med en gruppbild från tornet. Vi gjorde naturligtvis mycket mer än disneyland och Eiffeltornet. Vi åkte båt, gick i latinkvarteren, de besökte i katakomberna, vi var på crêperie, var uppe i triumfbågen o.s.v Men jag fotade inte så mycket det som jag redan fotat 1 miljon gånger. Riktigt trevligt hade vi hur som helst! Hoppas det blir fler besök från syskonbarn! =)  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thobias Nilsson - 13 juni 2021 18:17


Eftersom jag anser att målgruppen för min blogg, svensktalande bloggläsare som är intresserade av klassisk trombon och Frankrike,  har varit alldeles för bred tänkte jag idag smalna av den genom att rikta mig till er som dessutom lär er franska el...

Av Thobias Nilsson - 20 april 2021 22:14

Jag har nu bott utomlands i nästan fyra år. I nästan 5,5 år om man räknar med tidigare perioder. En av de stora omställningarna när man flyttar utomlands är språket, och jag får ofta frågor relaterade till mina språkkunskaper. Jag är ju egentligen fe...

Av Thobias Nilsson - 31 mars 2021 22:46

Våren har nu kommit på fullt allvar till Paris, och jag firade det med att gå en rejäl fototur idag.    Vi är egentligen i karantän (eller confinement, som det heter) men jämfört med förra våren är det väldigt lösa regler. Vi får röra oss f...

Av Thobias Nilsson - 12 mars 2021 21:58


En del av er kanske någon gång har funderat på att flytta till Frankrike och pröva att frilansa här. Eller så kanske ni bara tycker det kunde vara lite intressant att veta hur det går till här. Jag har nu bott i Frankrike i drygt 3½ år, och försörjer...

Av Thobias Nilsson - 24 november 2020 17:11

Jag är en stor förespråkare av att alla borde lära sig åtminstone två främmande språk. Alla språk har många bra anledningar till varför man borde lära sig just det språket. Idag har jag valt att ta upp några anledningar till att lära sig franska, ...

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards