teha

Direktlänk till inlägg 16 augusti 2019

Avslut på CNSMDP

Av Thobias Nilsson - 16 augusti 2019 14:51

Nu är det nästan fyra månader sedan jag gjorde ett inlägg här! :O Men det är helt enkelt för att de sista månaderna på våren förmodligen var de stressigaste jag haft i mitt liv. Eftersom jag skulle ta min masterexamen på konservatoriet skulle jag göra ett examensarbete, en examenskonsert och lite andra uppgifter. Utöver det hade jag också en provspelning och så jobbade jag riktigt mycket. Det var otroligt jobbigt! Men jag tog mig igenom. På bilden ser ni den skriftliga delen av mitt examensarbete precis innan jag lämnade in det. Det är en mycket tillfredställande känsla att ha gjort ett examensarbete på franska. Det krävdes en hel del arbete, men gick ändå bra!


Efter examensarbetet var det dags för examenskonserten, vilket krävde ännu mer arbete. Ända sedan januari har jag jagat folk för att spela i en orkester för konserten. Jag kontaktade t.ex mellan 40 och 50 violinister innan jag fick ihop 7 stycken, och sista musikern, en klarinettist (eftersom min klarinett 2 backade ur) fick jag tag på först kvällen innan examen. Jag misströstade lite på vägen, men när jag tillslut spelade med orkestern var det en så underbar känsla att jag glömde allt jobbet jag lagt ner. Bland annat spelade jag Haydns dubbelkonsert för horn och alttrombon, tillsammans med en superduktig hornist som heter Solène Souchères. Jag hade mestadels skitkul när jag fick spela med alla duktiga kompisar och fick väldigt många positiva kommentarer från folk som lyssnat. Juryn hade lite märkliga kommentarer och det blev lite rörigt hela grejen, men oavsett så har jag nu fått en godkänd master från CNSMDP vilket känns väldigt bra =)




Till examenskonserten kom de här tre härliga vännerna. Dan, Gabriel och Daniel. Konserten var på fredagen och sen hade vi en riktigt skön lugn helg i Paris! Riktigt kul att de orkade och ville ta sig ner och hälsa på! 

Mina franska vänner tyckte att det var lätt att hitta mina nordiska "vikingavänner" bland alla konsertbesökarna, haha ;)

Veckan efter var det med storasyrran Cicci som jag satt på precis samma ställe! :D


Jenny och Tina var också nere samtidigt. Vi körde en skön avslappnad helg, där vi alla körde vår grej och sen möttes upp och käkade med jämna mellanrum. 





Alla hade ju redan varit i Paris så vi behövde inte köra något sevärdighetsmarathon, utan gick mer runt i mysiga områden, snackade, käkade och hängde i parker. Jag tror att det kanske är det första besöket jag haft när vi inte ens varit i närheten av Eiffeltornet =)

Att sitta vid en uteservering på "Place du Tertre" i Montmartre är ju i och för sig ganska turistigt. Men jag har gjort det ganska många gånger nu och tycker det är lika trevligt varje gång. Visst, det kostar någon € mer än i vissa andra områden, men så kan man bara sitta där och snacka, kolla på konstnärerna som målar och njuta av allt liv och rörelse. 


Cicci fyllde faktiskt år under helgen, och det firade vi med en riktigt god middag på en mysig restaurang. Och fyller man år så måste man ju äta sniglar! Så vi tog det som förrätt. Tina var lite skeptisk och bangade, men jag, Jenny och Cicci åt det, och var alla förvånade över hur gott det är! Jag har ju ätit sniglar tidigare, men det var så länge sedan så jag hade hunnit få tillbaka bilden att sniglar är slemmiga och äckliga. Men ärligt talat de var jättegoda! Pröva, på en bra restaurang!
En av de stora fördelarna med att bo i en populär turiststad som Paris är att man får alla de här trevliga besöken från syskon och vänner! =)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thobias Nilsson - 13 juni 2021 18:17


Eftersom jag anser att målgruppen för min blogg, svensktalande bloggläsare som är intresserade av klassisk trombon och Frankrike,  har varit alldeles för bred tänkte jag idag smalna av den genom att rikta mig till er som dessutom lär er franska el...

Av Thobias Nilsson - 20 april 2021 22:14

Jag har nu bott utomlands i nästan fyra år. I nästan 5,5 år om man räknar med tidigare perioder. En av de stora omställningarna när man flyttar utomlands är språket, och jag får ofta frågor relaterade till mina språkkunskaper. Jag är ju egentligen fe...

Av Thobias Nilsson - 31 mars 2021 22:46

Våren har nu kommit på fullt allvar till Paris, och jag firade det med att gå en rejäl fototur idag.    Vi är egentligen i karantän (eller confinement, som det heter) men jämfört med förra våren är det väldigt lösa regler. Vi får röra oss f...

Av Thobias Nilsson - 12 mars 2021 21:58


En del av er kanske någon gång har funderat på att flytta till Frankrike och pröva att frilansa här. Eller så kanske ni bara tycker det kunde vara lite intressant att veta hur det går till här. Jag har nu bott i Frankrike i drygt 3½ år, och försörjer...

Av Thobias Nilsson - 24 november 2020 17:11

Jag är en stor förespråkare av att alla borde lära sig åtminstone två främmande språk. Alla språk har många bra anledningar till varför man borde lära sig just det språket. Idag har jag valt att ta upp några anledningar till att lära sig franska, ...

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards