teha

Alla inlägg den 21 april 2019

Av Thobias Nilsson - 21 april 2019 23:59

För två veckor sedan kom Anna på besök i Paris. Eftersom vi båda redan känner till Paris ganska bra, tänkte vi att det kunde vara kul att åka till en annan stad i regionen. Jag har länge velat åka till Fontainebleau som har ett ganska känt och viktigt slott. Så dit åkte vi. 


Tyvärr var det inte riktigt så fint som vi hoppats. Mycket berodde nog på att det inte var så grönt som vi hade trott. Jag vet inte om det beror på trädsorterna eller om det helt enkelt blir grönt i Paris lite tidigare än utanför. 


Jag får åka tillbaka någon gång nu när det blivit varmt och se om jag får ett annat intryck när det är soligt och grönt. 


Men det här är i alla fall ett slott som många av de stora kungarna har bott i periodvis, och intill staden ligger en stor skog som var kungarnas jaktskog förr i tiden. 


Vi stannade bara i staden i kanske 3 timmar eller något innan vi åkte tillbaka till Paris. 


Någon dag senare åkte vi till Bryssel. Man kan nämligen ta en buss dit för 5€. Helt sjukt! Det första vi la märke till var att husen ser helt annorlunda ut. Det ser nästan lite engelskt ut. 


Den kändaste platsen i Bryssel är Grande place där alla de här byggnaderna ligger


Säga vad man vill, men det är ganska häftiga byggnader!


Kolla bara på alla takutsmyckningar!


Alla går ju i samma stil, men är ändå väldigt olika


Den här trumpetaren är kanske min favorit ändå


Om jag kan min arkitekturhistoria rätt skulle jag gissa på att byggnaderna kring det här torget byggdes runt 1698 ungefär. Det är ju riktigt gamla hus, men de verkar hålla bra! Annat än 70-talets kartonghus!


Det kanske mest kända i Bryssel är ju Manneken Pis, men ärligt talat är det kanske den mesigaste symbolen någon stad har. Den konkurrerar med Köpenhamns lille havfrue, som också är betydligt mer hajpad än den borde vara, när det faktiskt finns betydligt häftigare saker i Bryssel respektive Köpenhamn. Hade inte folk tjatat så mycket om den här, och om det inte stått 100 turister och fotat den, så hade jag aldrig lagt märke till den. 


Jacques Brel dök upp också! Ni vet belgaren som skrev t.ex. Ne me quitte pas och en hel del andra dängor på 50- och 60-talet. Om ni inte känner till honom kan det vara värt att kolla upp. Kolla förresten in balkongen bakom honom.


Belgien är ju en monarki, precis som de flesta länder med lite självaktning, och då ska ju kungafamiljen ha ett palats. Det är det här huset, med belgiska flaggan. 


En annan vinkel av palatset


När någon säger Bryssel tänker man ju automatiskt på EU, och här är alltså EU-parlamentet. Många viktiga beslut som tas där inne. Och ni glömmer väl för övrigt inte att rösta i EU-valet som är snart? Minst lika viktigt som riksdagsvalet!


Anna fotar körsbärsträd utanför parlamentet, och jag fotar henne. 


Tillbaka i Paris tog vi en sväng förbi körsbärsträden vid Notre-Dame. Det här var alltså tre dagar innan branden, men den har jag ju redan skrivit om i ett annat inlägg så säger inte mer om det nu. 


De här körsbärsträden är ju väldigt annorlunda än dom i Stockholm. Här är ju blommorna nästan som bollar. Är det någon som vet vad det är för olika träd?


Det är nästan lika underhållande att fota de andra som fotar, som att själv fota blommorna. Och glöm för allt i världen inte att bättra på läppstiftet innan ni tar bilder!


Mitt emot Notre-Dame finns en liten park och en liten kyrka, som är ganska förbisedd i jämförelse med Notre-Dame. Men den har ändå sin charm! För övrigt är det pianokonserter där varje kväll, med musik av Chopin och Lizst. Jag var där första gången jag var i Paris, 2007, och det är fortfarande konserter varje kväll.  


Det finns en liten bokhandel i det här området som nog många av er har besökt, Shakespeare and company. Det är en engelsk bokhandel som ligger i ett gammalt mysigt hus med många rum och vrår. På nedervåningen är det en vanlig bokaffär, och på övervåningen kan man sitta och läsa gamla böcker i någon fåtölj och klappa huskatten. Det finns ett piano där också som man kan spela på. 


Vi satt på övervåningen ett litet tag och tittade ut i fönstret på Notre-Dame


Man måste ju också alltid förbi Eiffeltornet en sväng. Visst det är klyschigt, men det är ändå lag på att vara där minst en gång per månad. 


Rakt under tornet


Det är ju snygga former på tornet ändå!


De har i lång tid hållt på att rusta upp området runt tornet, och nu börjar de bli klara med det verkar det som. Skönt, för det har varit ganska rörigt!


En blå äng av blommor... typ.. Väldigt liten äng. 


Nu kommer några mobilbilder från idag. Jag hade egentligen velat åka till Sverige vid påsk, men det gick inte. Man har inte ledigt på långfredagen här, och dessutom var biljetterna dyra och jag har 1000 saker att göra. Så lika bra att stanna här. Och även om det är trevligt här känns det lite trist att inte fira påsk i Sverige. 


Det är faktiskt 3 år sedan jag var hemma vid påsk, även om jag försöker åka hem vid varje år. Och det är nog 6 eller 7 år sedan jag kunde vara hemma hela påskhelgen. Nästa år! 


Men när jag tog en promenad i dag blev jag ändå på väldigt bra humör. Det kändes som att vara utomlands på semster. Det har varit över 27 grader idag och igår (jag vet att ni har jättefint väder i Sverige också, så jag vågar skriva det här utan att vara rädd för hatiska kommentarer) och staden är supergrön och trevlig. 


Jag hade en ganska dålig långfredag (det kanske låter löjligt, men jag spelade dåligt på ett rep, och fick lust att hoppa på trombonen och sen gå och gräva ner mig i ett hål) men fick en bättre påskafton och en riktigt fin påskdag =)


'Råkade gå förbi en brud och hennes brudtärnor. Vem har 12 brudtärnor?! Och något säger mig att det här inte var ett sånt där MCdonaldsbröllop. 


Men även om jag fick en fin påskdag, och jag hoppas att ni också fick det, så blir man ju helt knäckt av terrordåden i Sri Lanka. Det är verkligen helt sjukt!! Över 200 personer dödade när de firade påsk. Så otroligt hemskt!! :(:( Kan inte folk bara sluta ha ihjäl varandra hela tiden?! Jämfört med det här känns branden av Notre-Dame som ganska fjuttig. Men det här är bara ytterligare ett bevis på att påskens budskap behövs mer än någonsin!


Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards