teha

Direktlänk till inlägg 23 oktober 2018

I Lyon och hos Michel Becquet

Av Thobias Nilsson - 23 oktober 2018 23:21

I helgen åkte trombonklassen på CNSM i Paris ner till Lyon och hade en gemensam konsert tillsammans med CNSM i Lyon. Den gamla byggnaden på bilden (framför alla fula betongklossar) är CNSM i Lyon. 


Jag hade bara med mig mobilen, så ni får nöja er med bilder med dålig kvalité. Här är i alla fall Saône. Och ni kan se ett litet låtsaseiffeltorn och en borg uppe på kullen. 


I Lyon är en av världens stora trombonlegender, Michel Becquet, lärare. Bland svenska trombonister anses han kanske inte vara så stor, vi har ju själva t.ex Christian Lindberg och Håkan Björkman, men internationellt är han otroligt känd och anses vara ett av de största namnen (jämte ikoner som Lindberg, Alessi, Van Rijen och Schultz) och i Frankrike är han Trombonisten med stort T. Han har påverkat fransmännens spelsätt enormt. Personligen är det inte den trombonisten som jag tycker spelar allra bäst i världen, men han har en fantastisk ton, särskilt på höjden. Lyssna på det här klippet, vad lätt det låter för honom! Så avslappnat och behagligt!


Vi började dagen med en 2h lång slitig "uppvärmning". Dagen innan hade vi haft trombonlektion från 09-21 så jag var redan sliten från början. På eftermiddagen övade vi trombonensemble ihop med Lyonklassen inför kvällens konsert. På övre bilden ser ni Becquet bredvid tjejen. 



Jag tycker ändå konserten gick relativt bra. Kände att jag var helt stel redan första stycket, och vi skulle spela några riktigt svåra stycken, och på det sista stycket skulle jag spela en snorhög alttrombonstämma. Dessutom var det sinnessjukt varmt! Men det gick ändå helt ok även om jag badade i svett. Här ser ni ett foto på båda trombonklasserna (samt en inlånad tuba och saxhorn) med lärare. Det fattades några från vår klass i Paris, och säkert också från Lyon, men i stora drag är det här våra klasser. Kostymer är från Paris och kostymlösa från Lyon, haha. 


Efter konserten blev vi alla hembjudna till Michel Becquet, där han fixat en hejdundrans middag. Väldigt häftigt att få vara hemma hos honom, och äta middag. I trombonvärlden motsvarar det typ att bli hembjuden till Zlatan eller Neymar. (Ok, jag inser att de är betydligt mer kända, men jag personligen bryr mig mer om Lindberg, Van Rijen och Becquet än Neymar)


Som alltid i Frankrike, fick vi en trerätters. Vi får faktiskt trerätters i skolmatsalen varje dag också, men det här var bättre mat. Patéer, bröd, olika sallader, vaktelägg, god boeuf bourguignon, gratäng och gott vin. Och naturligtvis paj, ostbricka och chips. 


Det var god stämning, och jag åt tills jag rullade iväg! =)


Den här utsikten var det från huset jag bodde i. Vi stannade bara över en natt, och jag hann egentligen bara se Lyon när vi åkte till och från tågstationen, men det verkar vara en supertrevlig stad. Åker gärna dit igen. Både för att spela och för att besöka!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thobias Nilsson - 13 juni 2021 18:17


Eftersom jag anser att målgruppen för min blogg, svensktalande bloggläsare som är intresserade av klassisk trombon och Frankrike,  har varit alldeles för bred tänkte jag idag smalna av den genom att rikta mig till er som dessutom lär er franska el...

Av Thobias Nilsson - 20 april 2021 22:14

Jag har nu bott utomlands i nästan fyra år. I nästan 5,5 år om man räknar med tidigare perioder. En av de stora omställningarna när man flyttar utomlands är språket, och jag får ofta frågor relaterade till mina språkkunskaper. Jag är ju egentligen fe...

Av Thobias Nilsson - 31 mars 2021 22:46

Våren har nu kommit på fullt allvar till Paris, och jag firade det med att gå en rejäl fototur idag.    Vi är egentligen i karantän (eller confinement, som det heter) men jämfört med förra våren är det väldigt lösa regler. Vi får röra oss f...

Av Thobias Nilsson - 12 mars 2021 21:58


En del av er kanske någon gång har funderat på att flytta till Frankrike och pröva att frilansa här. Eller så kanske ni bara tycker det kunde vara lite intressant att veta hur det går till här. Jag har nu bott i Frankrike i drygt 3½ år, och försörjer...

Av Thobias Nilsson - 24 november 2020 17:11

Jag är en stor förespråkare av att alla borde lära sig åtminstone två främmande språk. Alla språk har många bra anledningar till varför man borde lära sig just det språket. Idag har jag valt att ta upp några anledningar till att lära sig franska, ...

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards