teha

Alla inlägg den 3 oktober 2018

Av Thobias Nilsson - 3 oktober 2018 20:39

För er som bor i Sverige kan det säkert kännas overkligt, men för några månader sedan var det sommar i Sverige! Och sommar i Sverige kan vara riktigt trevligt när det är fint väder, vilket det verkligen var den här sommaren. 


Nästan direkt när jag kom hem till Sverige, åkte jag till vårt sommarställe i Odensvalehult, några mil ifrån Lönneberga. Cecilia, jag och Cissis två hundar Milly och Alice bodde där i ca 1 vecka. Det finns inte internet (förutom på mobilen då), ingen TV o.s.v Perfekt för att vila upp sig tänkte jag! Men från början var konstrasten till Paris lite väl stor, och jag blev nästan stressad av att inte ha något inplanerat. 


Men ganska snabbt kunde jag istället njuta av att det var mer eller mindre konstant sol, 28-32 grader och att jag inte hade några måsten! Cykla genom skogen för att ta kvälldopp i en långgrund sjö, ligga och sola på vår stora gräsmatta, grilla på terassen (när det inte var grillförbud) och äta trädgårdens plommon är bara några saker som jag inte kunnat göra på samma sätt i Paris.


Någon vecka senare kom Therese och Michael, med familj, till Odensvalehult. Och vi kunde då fira Simona, som fyllde 3 år!


Havet i all ära, men en spegelblank sjö mitt i Småländska skogen en tyst sommarkväll är svårt att slå! 


Nicholai och Alexander visar sina akrobatiska färdigheter.


Några dagar senare åkte vi till Västervik och tog en båt ut till Hasselö i Västerviks skärgård.


Den här gången var vi egentligen ingenting i själva Västervik, men det är annars en mycket trevlig sommarstad. Enligt mig tillhör den kategorin Småländska urcharmiga städer (tillsammans med t.ex Kalmar, Eksjö och Vimmerby) i kontrast till kategorin Småländska skittråkiga städer (med orter som Nässjö, Hultsfred, och Högsby).


Båtresan var cirka en timme lång, och bjöd på många fina vyer. 


Gränsö slott, där för övrigt min kusin Louise hade sin bröllopsfest för ett par år sedan. 


Visst är det en gullig båt?! Eller fin kanske man snarare ska säga. Jag har en tendens att kalla allt för gulligt... 


Vi kom inte jättelångt ut på havet, men ändå tillräckligt för att få den här utsikten. 


Professionell fotograf på resan var Nicholai!


Professionell humörshöjare och knata-påare var Benjamin. Den här bilden på honom skulle ju kunna vara skolexempel på gå-på-tur-gångarten


Här ser ni nästan hela gänget som var där. Jag står bakom kameran, Nicholai och Benjamin gömmer sig någonstans och Cicci skymtar man bara lite bakom Krille. 


Om vi bortser från att allt det sönderbrända gräset i vanliga fall brukar vara grönt, är det en ganska typisk smålandsbild. Röda stugor, stengärdsgård, stenar, lite småkulligt, och en grusväg. 


Eftersom jag själv för tillfället inte är så sugen på att bo på landet i Småland, kan det kanske ibland låta som att jag inte är så förtjust i Småland. Men jag måste säga att jag tycker att det finns få ställen som slår östra Småland i hur fint och idylliskt det kan vara. Där det är fint är det riktigt fint. Dessutom har östra Småland kanske Sveriges bästa väder, med de varmaste sommrarna och, för södra Sverige, relativt snörika vintrar, och betydligt mindre regn än västra Sverige. 


Små båthus vid vattnet


Stranden var väldigt fin den med. Och med 30 grader och inte ett moln var det helt underbart att ligga och sola! Jag är ledsen för alla som fick hus och mark nerbrändt, och för bönder och djur som inte mått bra av värmen. Men om jag ska tänka helt egoistiskt, för mig som semesterfirare, var den här sommaren den bästa jag upplevt i Sverige!


Men man kan inte bara hålla till i Lönneberga en hel sommar! Så jag åkte upp till Umeå och Vännäs och hälsade på släkt och vänner. Jag har inte mindre än 33 kusiner i Umeåtrakten. Jag träffade långt ifrån alla, men hann ändå träffa ett gäng, vilket var riktigt roligt. Här ser ni Peter, Birgitta, Salome och Angelica (som stod ut med att ha mig boende hos sig i en vecka! Tack!) i Vännäs. 


Efter en mycket försenad hemresa från Umeå, kom jag tillbaka till Lönneberga för mitt yngsta syskonbarn, Celinas, dop. 


Jag hann även bli riktigt bra vän med Eliah. Det är annars ett stort projekt att vinna hans gunst! Han är aningen blyg, och dessutom är han lagom ointresserad av att leka med en gammal gubbe (för en tvååring måste jag med mina 27 år vara en gubbe) som envist bestämt sig för att vara en del av hans liv. Men när jag väl mutat honom tillräckligt för att vi skulle bli bästisar blev vi riktiga BFF. 


Men man kan inte vara i Sverige utan att spendera tid i Stockholm! Och kan man då göra så att man går en musikkurs halva dagarna och träffar kompisar resten av tiden, då har man ju lyckats få till något riktigt bra! Här ser ni en fet brassensemble på kursen som spelar ett riktigt maffigt verk av Strauss! 


Och här får ni en mobilbild från Djurgårdsbron. Det är härligt att se att Sverige ligger kvar och fortsätter vara precis som vanligt, även när jag inte är där! Men efter nästan 6 veckor i Sverige blev det dags att återvända till Paris för lägenhetsbyte och ett nytt läsår. 

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards