teha

Direktlänk till inlägg 19 september 2018

Brödraresa del 3 - Rom

Av Thobias Nilsson - 19 september 2018 23:42

Nu har jag äntligen lyckats skaffa internet till min nya lägenhet, så nu kan jag, väldigt långt senare, lägga upp ett sista inlägg från sommarens resa. Rom är en stad som länge har lockat mig. Både på grund av all historia, men också för arkitekturen och kulturen. Så det var helt fantastiskt att komma till Rom. När tåget började rulla in i förorterna till Rom, såg det ut som skit! Bokstavligt talat. Men när vi väl kom till de centrala delarna av Rom var det underbart!



Det är här Castel Sant'Angelo som byggdes för nästan två tusen år sedan! Från den här borgen har det byggs en tunnel till Peterskyrkan, som ligger några hundra meter bort, så att påvarna skulle kunna fly. 


Floden Tibern, som går genom staden.


Den här bilden tog jag med bara för att det ser precis ut som i Paris. Både byggnaden och karusellen skulle kunna vara tagna direkt från Paris =)


Men byggnaden är ändå i högsta grad Italiensk. Här håller nämligen högsta domstolen till. 


Inte så långt ifrån ligger torget Piazza Navona.


Jätteklyschigt italienskt. Förmodligen en ren turistfälla!


Rom satsar hårt på fontäner så det finns en på de flesta torg. Och jag förstår dem. De är ju uppenbarligen mycket duktiga på att göra fina fontäner, så då kan man ju lika gärna gå all in. 


Vid torget lågt en snobbleksaksaffär. Jag förstår inte helt syftet med en sån affär, för barn brukar oftast inte bry sig så mycket om leksakerna är jättedyra, och vuxna leker inte med leksakerna. Eller?


Men oavsett så fanns det många fina saker i affären. En fiolspelande barbiedocka någon?


Eller vad säger ni om det här godsdjuret? Ganska välgjort!


En man på torget gjorde en gatushow som faktiskt var riktigt rolig. Och han lyckades få fyra killar ur publiken att göra det här konsstycket! :D


Här ser ni Pantheon. På antiken var det ett tempel till alla romerska gudar, men sedan 600-talet är det en kyrka. Det här är alltså originalet som sedan Panthéon i Paris har inspirerats av, 1600 år senare. 


Lite annorlunda gatlampor än gatlyktorna hemma i Lönneberga! ;)


Kristian och jag hade aldrig tidigare varit i Rom, så vi ville göra alla måste-sevärdigheter. Så vi gick till Vatikanmuséet. Alla varnade för lång kö, så vi åkte dit till när det öppnade, och fick ändå komma in relativt snabbt. Här se ni en trädgård i Vatikanstaten med Peterskyrkans kupol i bakgrunden. 


Jag borde verkligen komma ihåg vad det här var, och vad den står för. Men det har jag glömt. Men den är ganska fin ändå! Och den snurrade!


Den här tog jag med bara för att den är så lik min kompis Daniel Karlsson. (Daniel, om du läser det här får du inte ta illa upp. Det är en komplimang! )


Långa gallerier och salar med statyer och tavlor. Ganska snabbt blir man lite mätt på det. Men däremot blir jag aldrig trött på själva byggnaden. Om man bara fick bort turisterna och kunde få gå där i en lite mer "autentisk" miljö, så hade det varit underbart. 


Utsikt från vatikanmuséet. 


Säga vad man vill, men de la ner en del arbete på sina tak, väggar och dörrar!


Fast det här taket orkade de inte lägga ner riktigt lika mycket energi på. De orkade inte göra någon stuckatur, utan har istället bara målat ett slätt tak, så att det ska se ut som stuckatur. Det blev ändå ok. Bättre än om jag målat det... 


Det är säkert någon duktig konstnär som gjort den här, men jag skrattade så hårt när jag såg den. Kolla Jesus min och armar. Ser ut som han flaxar till när efter att någon skrämt honom. Och kolla sen lärjungarna. Han som är närmast Jesus till vänster...     Det är nästan på gränsen till blasfemi att föra en sån här tavla och hänga upp den i Vatikanstaten. 


Men det här är i alla fall målat av en duktig konstnär. Det är Michelangelos målningar i sixtinska kapellet. Och mitt i bild ser ni hans superkända målning Adams skapelse. Jag måste erkänna att jag trodde att den skulle vara mer framträdande än den var. Men allt var naturligtvis mycket fint!


Efter vatikanmuseet var det dags för Peterskyrkan och Petersplatsen. Peterskyrkan är världens största kyrka, och jag tror alla känner igen Petersplatsen där det brukar krylla av folk vid viktiga händelser i katolska kyrkan. 


Marcus och jag älskar utsikter, så vi betalade för att få gå upp i själva domen. Den är ju inte extremt hög, men det kändes som att bestiga Mount Everest (som jag naturligtvis vet precis hur det känns) eftersom det var så sjukt varmt. Och dessutom blev trappan smalare och smalare och började luta mer och mer. 


Men all trängsel med svettiga turister var värt sin möda när vi väl kom till utsikten. 


Petersplatsen, och bortom den kan ni se Castel Sant'Angelo. 


Det här är Vatikanstatens motsvarande till Riksdagen. Vatikanstaten är ju världens minsta självständiga stat. En halv kvadratkilometer stor. Det är ungefär lika stort som gamla stan i Stockholm. Ett behändigt litet land!


De här männen är inte clowner, utan de tillhör schweizergardet, vilket kan sägas vara Vatikanstatens armé. 


En del menar att man ska undvika turisställen som t.ex Fontana di Trevi. Jag håller inte med. Det är ju jättefint, och måste ses! Sen behöver man inte stå där hela dagen. Men åtminstona gå förbi och se det. 



Nästa sevärdighet är då Spanska trappan. Den kan jag väl i och för sig hålla med om att den är aningen överskattad. 


Men man hade en fin utsikt från toppen av den!


Terrazza del Pincio


 

Pincio är en av Roms många kullar. Det är inte en av de sju originalkullarna, men har legat innanför stadsmuren sedan 200-talet. Och oavsett fick man en fin utsikt över Piazza del Popolo. 


Vart man än går i Rom så kommer man fram till pampiga byggnader, storslagsna torg, eller små mysiga gator. Det finns alltid något att upptäcka! 


Jag tycker verkligen att Rom förväntade det jag hade hoppats på. En väldigt bra balans av mäktigt och idylliskt.


Vem vill till exempel inte sitta på de här uteserveringarna och slappa i värmen?


Men Rom är Rom, och det är viktigt att inte råka "glömma" Colosseum. 



Colosseum gör sig faktiskt ganska bra på kvällen också!




På kvällen samlades en hel del romare och satt och drack vin och snackade med utsikt över Colosseum. De vet hur man njuter av livets goda!


Kristian och jag ville även gå in och titta, så vi åkte dit på dagen och fick se inne i arenan. Ärligt talat hade jag nog förväntat mig att den skulle vara ännu mer välbevarad. De här gångarna i mitten är tydligen källargångarna där de hade djuren som de sen skulle ha ihjäl på arenan. En väldigt vidrig tradition att se på när både människor och djur har ihjäl varandra. Och i Spanien har man ju fortsatt traditionen av att underhållas av djurplågeri. Sjukt och tragiskt!


Men tänk vilken tur att man inte rev Colosseum. Fatta vad Rom vinner på att ha kvar sina antika byggnader!


I närheten av Colosseum ligger Forum Romanum, som förr var ett torg, och nu är ett område med många ruiner från antiken. 


Det är något väldigt vackert med ruiner i harmoni med växter.


Utanför Forum Romanum satt några gatumusikanter och spelade "Volare". Väldigt publikfriande och klyschigt, men och väldigt trevligt, med en riktig italiensk atmosfär!


Kyrkan Santissimo Nome di Maria


Ytterligare en av Roms fantastiska byggnader. Viktor Emanuel-Monumentet som byggdes till kungen Viktor Emanuel II, som var det enade Italiens första kung i andra halvan av 1800-talet. 


Uppför den här trappan lurade jag Marcus och Kristian, eftersom jag var kartläsare och jag menade att det var hit man skulle gå för att komma till Senatspalatset. Den ser kanske inte så hög ut, men den var hög, speciellt i 35 graders värme. När vi väl kom upp, upptäckte jag att vi skulle ha tagit trappan som var precis bredvid. 


Men när vi nu ändå tagit oss upp för hela trappan kunde vi lika gärna gå in i kyrkan som låg där och titta. En vacker kyrka!


Till sist kom vi ändå fram till senatorspalatset på Kapitolieplatsen. Den här byggnaden är tydligen ganska central i serien Suburra som Marcus har sett. 


Det var den här, betydligt behändigare trappan vi skulle ha gått. 


På tal om Suburra, så är det en stadsdel i Rom, där serien till stora delar utspelar sig. Så vi tog en tur till stadsdelen också, och åt en riktigt god middag. 


Jag ber om ursäkt för att det blev så många bilder. Men om ni inte orkade se dem kunde ni bara sluta läsa helt enkelt ;) 

Rom var en ganska fantastisk stad enligt mig. På många sätt liknade den Paris, med pampig arkitektur, mysig och gemytlig känsla, matkultur o.s.v Och det kanske inte är en slump att Paris och Rom bara har varandra som riktiga "vänorter". De har en devis som är


"Seule Paris est digne de Rome ; seule Rome est digne de Paris"

 

eller på Italienska 
"Solo Parigi è degna di Roma, solo Roma è degna di Parigi "

("Endast Paris är värdigt Rom; endast Rom är värdigt Paris")

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thobias Nilsson - 13 juni 2021 18:17


Eftersom jag anser att målgruppen för min blogg, svensktalande bloggläsare som är intresserade av klassisk trombon och Frankrike,  har varit alldeles för bred tänkte jag idag smalna av den genom att rikta mig till er som dessutom lär er franska el...

Av Thobias Nilsson - 20 april 2021 22:14

Jag har nu bott utomlands i nästan fyra år. I nästan 5,5 år om man räknar med tidigare perioder. En av de stora omställningarna när man flyttar utomlands är språket, och jag får ofta frågor relaterade till mina språkkunskaper. Jag är ju egentligen fe...

Av Thobias Nilsson - 31 mars 2021 22:46

Våren har nu kommit på fullt allvar till Paris, och jag firade det med att gå en rejäl fototur idag.    Vi är egentligen i karantän (eller confinement, som det heter) men jämfört med förra våren är det väldigt lösa regler. Vi får röra oss f...

Av Thobias Nilsson - 12 mars 2021 21:58


En del av er kanske någon gång har funderat på att flytta till Frankrike och pröva att frilansa här. Eller så kanske ni bara tycker det kunde vara lite intressant att veta hur det går till här. Jag har nu bott i Frankrike i drygt 3½ år, och försörjer...

Av Thobias Nilsson - 24 november 2020 17:11

Jag är en stor förespråkare av att alla borde lära sig åtminstone två främmande språk. Alla språk har många bra anledningar till varför man borde lära sig just det språket. Idag har jag valt att ta upp några anledningar till att lära sig franska, ...

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards