teha

Direktlänk till inlägg 16 augusti 2018

Brödraresa del 1 - Paris - Nice

Av Thobias Nilsson - 16 augusti 2018 15:43

Nu ligger jag en månad efter i tiden, men i juli gjorde jag en liten resa med mina två bröder. Vi började hemma hos mig i Paris, som Kristian besökte för första gången. Eftersom det var första gången för honom, kunde jag visa alla klassiska ställen i Paris, och naturligtvis slottet i Versailles. 


Jag har själv varit inne i slottet vid flera tillfällen, så jag hoppade det den här gången och solade mig i parken, medan Krille kollade på hundratals olika guldklädda föremål inne i slottet. 


I parken hade de fontäner som var programerade i takt till musik. Det var svårt att fånga på bild att de var synkade, men ni får ta mitt ord på det. 


På lite olika ställen i parken öppnar gångarna upp sig för något byggverk som Ludvig XIV ville skryta med på sina fester. 


Efter att vi varit i stora slottet och stora parken, gick vi till det mindre slottet som heter Grand Trianon, där Ludvig XIV och hans fru brukade hålla till när de ville komma bort från det storslagna hovlivet i stora slottet. 


För min del verkar dock slottet vara tillräckligt storslagset för att jag skulle kunna bo där! Ett litet biljardrum... 


... och en liten anspråkslös gång. Helt som jag vill ha i mitt lilla ödmjuka hem. 


Trädgården är inte heller så pjåkig. 


Ett guldstaket är ju också ett minimikrav för att jag ska sätta min fot där! 

  

Men om man som Marie-Antoinette, ibland blir trött både på stora slottet, och det lilla slottet, är det ju skönt att man har ett ännu mindre slott, med bara en liten gullig trädgård.  


Fast helt ärligt, vem vill bo i ett sånt här sunkigt skjul?


Men om någon fått för sig att Marie-Antoinette inte var en kvinna av folket så har de helt fel! Hon lät nämligen bygga en jordbruksby invid sitt lilla skyffe för att riktigt svärta ner händerna!


Det här var hennes hus i byn. Nu kunde hon riktigt sätta sig in i hur den fattiga bondebefolkningen levde i Frankrike på 1700-talet


Enligt vad jag hört, kom hon fram till att bönderna hade det riktigt trevligt och mysigt, där de bara kunde vandra runt i naturen hela dagarna och äta färska grödor. 


Tillbaka i Paris gick vi bland annat en sväng förbi botaniska trädgården, där de också har en slottsliknande byggnad. 


Förutom att kolla på Paris, hann vi kolla både Sveriges och Frankrikes VM-matcher, gå på bio, käka god mat, bli manglade på nattbussar m.m. 
Men något som jag faktiskt aldrig gjort är att åka upp i Eiffeltornet när det är mörkt! Så det gjorde vi. Här ser ni Champ de Mars, rakt fram, med militärhögskolan i andra änden av parken, Tour Montparnasse är skyskrapan en bit bort, och den upplysta kupolen till vänster är Dome des Invalides


Här kollar jag rakt söderut. 


Riktning nordost, med pariserhjulet i Tuilerieträdgården, och Louvren är den upplysta byggnaden strax till höger om den.


Riktning väst, med Palais de Chaillot, och Trocadéro i förgrunden. En bit bak ser ni ett mörkt område som är den stora Bologneskogen, och bakom det kan ni skymta affärsområdet La Défance. 


Och på tal om la Défance, så får ni se några bilder här. Det var otroligt varmt den dagen, så det var riktigt skönt att kunna svalka fötterna i vattnet.


Efter Paris, tog vi tåget ner till Nice vid franska Riviäran. 


Gamla staden i Nice liknar på många sätt Stockholm. Det är betydligt mer färg på husen än det är i Paris, och gatorna är trånga och mysiga.


På väldigt många ställen i staden finns det små mysiga torg med uteserveringar. 


Längs med gamla staden går en lång park. 


Och jag lyckades hamna i parken när ett brudpar fotograferades i vattenångan. 


I Nice har de byggt en spårväg som går genom flera av de viktiga delarna i Paris. Det är ju något otroligt trevligt med spårvagnar i en stad! 


Just vid den här kyrkan minns jag att jag plockade mandariner när jag var här i januari för 5 år sedan. Jag var så fascinerad över att det fanns mandariner i januari. Men å andra sidan var de inte mogna och jag minns att de smakade som citroner!


Nice har en flera kilometer lång gratis strand som ligger i solläge hela dagen. Underbart! Och man kunde faktiskt behöva ta både ett och två dopp, för det blev duktig varmt när solen stekte på. Enda minuset är att det inte är en sandstrand. Fast jag tycker det är ganska bra, för det är så irriterande att ha sand överallt när man badat. 


Runt om Nice ligger flera berg, och helt inne i staden finns det en kulle med ruiner av ett slott. Och från den kullen har man en jättefin utsikt. Men man kan säga som så att jag såg nyduschad ut när jag kom upp, men jag luktade inte nyduschad... 


Här ser ni gamla hamnen


Och här är medelhavet i riktning mot Monaco och Italien. 


I stort tycker jag Nice är en supertrevlig och ren stad, med både strand och restauranger, utan att vara snobbigt fin och dyr som vissa andra städer på Riviäran.   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thobias Nilsson - 13 juni 2021 18:17


Eftersom jag anser att målgruppen för min blogg, svensktalande bloggläsare som är intresserade av klassisk trombon och Frankrike,  har varit alldeles för bred tänkte jag idag smalna av den genom att rikta mig till er som dessutom lär er franska el...

Av Thobias Nilsson - 20 april 2021 22:14

Jag har nu bott utomlands i nästan fyra år. I nästan 5,5 år om man räknar med tidigare perioder. En av de stora omställningarna när man flyttar utomlands är språket, och jag får ofta frågor relaterade till mina språkkunskaper. Jag är ju egentligen fe...

Av Thobias Nilsson - 31 mars 2021 22:46

Våren har nu kommit på fullt allvar till Paris, och jag firade det med att gå en rejäl fototur idag.    Vi är egentligen i karantän (eller confinement, som det heter) men jämfört med förra våren är det väldigt lösa regler. Vi får röra oss f...

Av Thobias Nilsson - 12 mars 2021 21:58


En del av er kanske någon gång har funderat på att flytta till Frankrike och pröva att frilansa här. Eller så kanske ni bara tycker det kunde vara lite intressant att veta hur det går till här. Jag har nu bott i Frankrike i drygt 3½ år, och försörjer...

Av Thobias Nilsson - 24 november 2020 17:11

Jag är en stor förespråkare av att alla borde lära sig åtminstone två främmande språk. Alla språk har många bra anledningar till varför man borde lära sig just det språket. Idag har jag valt att ta upp några anledningar till att lära sig franska, ...

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards