teha

Direktlänk till inlägg 28 juni 2018

Hur är konservatoriet i Paris egentligen?

Av Thobias Nilsson - 28 juni 2018 21:29

Nu har jag gått ett år på Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris (i fortsättningen förkortat till CNSMP, eftersom det är världens längsta namn) och en del kan nog vara lite intresserade av att veta hur skolan egentligen är, och kanske till och med är intresserad av att söka in hit. Så jag tänkte berätta lite, och det blir lite jämförelse med Kungliga Musikhögskolan (KMH) i Stockholm, där jag tidigare läst. Inte för att bestämma vilken som är bäst, för båda har fördelar och nackdelar, men för att se skillnader.


Lärare


Om vi börjar med det kanske viktigaste, lärarna, så är det naturligtvis duktiga lärare. Den ena läraren jag har, Fabrice Millischer, är en ung talangfull lärare som gör karriär som solist och lärare. Han har riktigt bra fysiska förutsättningar för att spela, och personligen tycker jag om hans musikaliska idéer, även om det kanske kan bli lite väl starkt och överdrivet ibland. Den andra läraren Jean Raffard sitter som solotrombonist (eller till och med ”supersolist”) i operan i Paris. Han är superbra på att se till att man gör det som står i noterna, att man är stabil i tempo och att det fungerar bra i orkestern. Kombinationen med en mer solistisk och en mer orkestral lärare tycker jag själv är väldigt bra, även om de ibland tycker helt olika om hur man ska spela.


Om man då ser hur det var i KMH, så tycker jag att mina lärare i Stockholm har varit helt unika! Både Sven-Erik Eriksson och Håkan Björkman har musikaliska ideal som stämmer i princip helt in på mina egna ideal. Jag har aldrig träffat någon som har sån koll på hur ambis och kroppen fungerar som Svenne, och Håkan är min stora idol vad det gäller musikalitet och teknik. Om jag skulle dela ut poäng så skulle lärarna på KMH få den poängen. Å andra sidan behöver det inte alltid betyda att jag utvecklas mest med de lärarna, för det finns så många faktorer som spelar in på det.


Elever


Att taggas av klasskompisar till att jobba hårdare är viktigt! Dessutom betyder det mycket att få spela ensemble och orkester på en hög nivå. Nivån på eleverna på CNSMP är generellt högre än på KMH. På KMH finns det riktiga toppar, men det är en betydligt lägre lägstanivå, än på CNSMP. Som exempel kan nämnas att antagningsprovet till kandidat på CNSMP för trombon är Dutilleux, och sats 1-2 av Tomasi. Det är verkligen inte lätta stycken för att komma in på kandidat. Jag hörde en som kom in i år, och han spelade de styckena otroligt bra. Det är egentligen helt naturligt att det blir så, för i Frankrike med sina 65 miljoner invånare finns två högre konservatorier. Konkurrensen blir hård!


Undervisningsmetod


En stor skillnad är undervisningsmetoden. På många instrument har man ofta instrumentlektioner tillsammans, som en masterclass. Så är det för trombon. Vi börjar dagen med gemensam uppvärmning ca 1 – 1,5h, sedan turas vi om att spela etyder, konserter och orkesterutdrag, medan de andra lyssnar. Man övar verkligen på att spela upp för folk, vilket är superbra för mig! Dessutom är lärare BETYDLIGT rakare här. En lärare säger inte att man spelar fint om man inte gör det. Jag tycker en del ibland kan gå över gränsen, och är man känslig för kritik kan man bli nedbruten. Men samtidigt älskar jag ärligheten och att de ställer skithöga krav på oss. Det är inte ok att komma till lektionen och vara dåligt förberedd. För mig är det helt rätt! I Sverige upplevde jag att man ofta var så rädd för att göra någon ledsen att man släppte igenom nästan vad som helst.


Spelstil

 

Jag har ganska ofta fått höra från folk i Sverige, att man har så speciell spelstil i Frankrike. Och fransmännen säger samma sak om andra länder. Jag tror att det är väldigt överdrivet! Kanske var det stor skillnad tidigare, men den är inte så stor nu. När jag gör på ett sätt i Sverige har jag fått kommentaren ”jag vet att man spelar så i Frankrike, men...” och i Frankrike har jag på exakt samma ställe hört ”jag vet att man spelar så i Sverige, men...”. Båda ville uppenbarligen att jag skulle spela på samma sätt egentligen även om de själva inte insåg det. Jag har fått höra samtidigt att jag låter väldigt fransk och väldigt svensk.

 


Men om man ska hitta skillnader så har fransmännen ibland ett lite annorlunda vibrato som gör att det låter väldigt fritt och lätt. De spelar ofta inte superkorta staccaton à la Christian Lindberg, utan gör generellt lite mer längd på tonerna, och många är så rädd för att använda tungan i legato att jag tycker det blir lite glissando, precis som i t.ex USA. Stockholmstrombonisterna har enligt min mening det snyggaste legatot! Men Jonathan Reith som sitter som solotrombonist i Orchestre de Paris, spelade på ett sätt som lät mer eller mindre exakt som Håkan Björkman i Sveriges Radios Symfoniorkester. Supersnyggt! Och då har Jonathan gått hela sin utbildning i Frankrike och Håkan i Stockholm. Det är det jag menar med att skillnaden inte är så stor längre.


Lektionsresurser


Man får ganska mycket lektioner. Jag får 1h med min huvudlärare i veckan, och 1h med min assistent. 2h/veckan är mer än i Stockholm. Eftersom vi ofta har gemensamma lektioner blir det lite annorlunda. Vi har i vanliga fall lektion 13-19 på tisdagar, samt 9 – 20 på torsdagar, och varannan vecka har vi en tredje dag med individuella lektioner. Några veckor har vi lektioner 5 dagar... det är för mycket! I Stockholm hade jag ca 1h/ veckan. Dessutom får man här lektioner i avistaläsning, orkesteravista, modern musik-avista, pedagogik, språk och mycket mer. Jag upplever att de har mycket mer resurser för lektioner här i CNSMP.

 

Stämning bland elever


Det här varierar alltid otroligt myket mellan klasser och år. Men i Sverige har Paris ett rykte om att ha mycket konkurrens och vara hård stämning. Jag känner inte alls igen det! Allt är öppet och man är väldigt ärliga, så alla i klassen vet vem som är riktigt bra, och vem som inte är så bra o.s.v Men jag upplever att just den öppenheten tar bort konkurrensen. Man vill att det ska gå bra för varandra och ger varandra beröm när man spelar bra. Går det inte bra kommer folk förmodligen skämta om det, men inte på ett oschysst sätt. Trombonklassen här är lite som en familj, där man gör allt tillsammans. Men jag tror jag har ovanlig tur med klassen.

 


På KMH kunde jag uppleva att det ibland (bara vissa personer!) fanns någon dold konkurrens där man visade upp en fin fasad men egentligen låg det avundssjuka under. Alla var rädda för att ge kommentarer, men innombords tänkte folk något annat än det de sa. Jag ska tillägga att de flesta är superstöttande och schyssta på KMH, och jag har trivts fantastiskt där! Speciellt med trombonisterna. Det är bara några människor som drar ned stämningen, och jag tror att man skulle tjäna på mer öppenhet även där!


Lokaler


CNSMP har en del väldigt fina lektionssalar och konsertsalar. Men som elev har man egentligen inte tillgång till dem. Övningsrummen är ofta ganska skabbiga och hyffsat små. Dessutom kan man inte boka rum, utan det är ett kösystem, vilket jag tycker är ganska dåligt. På KMH är det i och för sig ganska torr akustik i övningsrummen, och de dåliga övningsrummen är sämre än rummen på CNSMP, men på KMH har man ändå tillgång till alla lektionssalar och jag tyckte att jag i princip alltid fick ganska bra rum, och stod i princip aldrig utan rum. Konsertsalarna i nya KMH är superfina och härliga och i övrigt är KMH (på bilden) mycket fräschare och trevligare än CNSMP. Har man tur på CNSMP och får tillgång till de stora salarna är de fantastiska, men generellt är KMH nog ändå bättre, enligt mig. 


Jag kan ju också tillägga att allt tekniskt är katastrof på CNSMP. Det finns EN liten datasal med superdåliga datorer, och de två skrivarna man kan använda på skolan är i princip alltid trasiga eller slut på papper. Dessutom finns det inga notskrivningsprogram och musikprogram på de datorerna som alla kommer åt. De som går komposition eller ljudteknik eller liknande har ju tillgång till andra salar, men jag tycker ändå det är pinsamt för en känd musikhögskola att ha det så! På KMH finns det alltid tillräckligt med datorer, som fungerar bra, med schyssta program, och skrivarna fungerar som de ska! 


Seriositet/eget ansvar

 

CNSMP tar utbildningen på mycket störra allvar än vad KMH gör. På gott och ont. Frånvaro i CNSMP rapporteras och man får varning. Efter tre varningar blir man kallad till en ”Conseil de discipline”, och har man inte en bra anledning blir man sparkad från skolan. På riktigt! Men det positiva är att allt är organiserat. Vid alla terminsuppspel kallas en extern jury in, med trombonister från olika orkestrar, samt en juryordförande som inte är trombonist. Mina lärare sitter inte ens med. Man har obligatoriska stycken på kandidat och precisa regler för hur länge man ska spela o.s.v Nu på första året på master skulle jag t.ex spela 40 minuter. Utantill... :O
På KMH är allt betydligt flexiblare och mindre uppstyrt. I praktiken innebär det att mycket mer ansvar läggs på eleven i Stockholm, medan man detaljstyrs i Paris. Har man självdiciplin och motivation i Stockholm är det fantastiskt, men saknar man det kan man glida igenom sin utbildning utan att egentligen utvecklas så mycket. I Paris kan jag bli galen på att vi behandlas som gymnasieungdomar och detaljstyrs, samtidigt som jag vet att går man en utbildning i Paris så kommer man ha lärt sig en hel del när man kommer ut.


Det blev ett långt inlägg! Som ni ser, finns det enligt mig många fördelar och nackdelar på båda ställena. Jag har varit supernöjd i Stockholm, och är speciellt glad att jag gick mina första år på KMH, när jag kunde jobba upp en stabil grund. Men jag är också glad att gå mina sista år i Paris. Jag tror att CNSM är en skola där antingen blir man bra av den, eller så bryts man ner. Men jag kan absolut rekommendera folk att söka hit om man vill drillas hårt =)

Skulle någon undra om hur något är, så är det bara att fråga. Jag har alltid åsikter om allt ;)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thobias Nilsson - 13 juni 2021 18:17


Eftersom jag anser att målgruppen för min blogg, svensktalande bloggläsare som är intresserade av klassisk trombon och Frankrike,  har varit alldeles för bred tänkte jag idag smalna av den genom att rikta mig till er som dessutom lär er franska el...

Av Thobias Nilsson - 20 april 2021 22:14

Jag har nu bott utomlands i nästan fyra år. I nästan 5,5 år om man räknar med tidigare perioder. En av de stora omställningarna när man flyttar utomlands är språket, och jag får ofta frågor relaterade till mina språkkunskaper. Jag är ju egentligen fe...

Av Thobias Nilsson - 31 mars 2021 22:46

Våren har nu kommit på fullt allvar till Paris, och jag firade det med att gå en rejäl fototur idag.    Vi är egentligen i karantän (eller confinement, som det heter) men jämfört med förra våren är det väldigt lösa regler. Vi får röra oss f...

Av Thobias Nilsson - 12 mars 2021 21:58


En del av er kanske någon gång har funderat på att flytta till Frankrike och pröva att frilansa här. Eller så kanske ni bara tycker det kunde vara lite intressant att veta hur det går till här. Jag har nu bott i Frankrike i drygt 3½ år, och försörjer...

Av Thobias Nilsson - 24 november 2020 17:11

Jag är en stor förespråkare av att alla borde lära sig åtminstone två främmande språk. Alla språk har många bra anledningar till varför man borde lära sig just det språket. Idag har jag valt att ta upp några anledningar till att lära sig franska, ...

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards