teha

Alla inlägg den 2 maj 2018

Av Thobias Nilsson - 2 maj 2018 22:42

I lördags kom mamma och pappa till Paris, tillsammans med sina "bästisar" Ehlna och Christer! Och det är något stort ska ni veta, för mamma och pappa håller sig i vanliga fall inom Norden. För mamma kan det ofta vara svårt att resa, och pappa känner sig inte bekväm med att åka till länder där man inte pratar svenska... d.v.s alla länder utom Sverige och delar av Finland. Men med stort moraliskt stöd från Christer och Ehlna och efter att jag lovat att guida och översätta så åkte de hit!


Mamma och Ehlna var väldigt glada över att se Notre-Dame


På söndagen åkte vi ut till slottet i Versailles. Just den här dagen hade de lite extra många fontäner igång, och de spelade musik i parken. Men så tog då också inträde, vilket de  i vanliga fall inte brukar göra. 


Vi hade tänkt gå in i slottet, men det var en otroligt lång kö, och dessutom regnade det, så vi hade ingen lust alls att stå och vänta i regnet. 


Istället åkte vi tillbaka till Paris och tog en båttur på Seine. Mamma lyckades få några foton på Eiffeltornet. Så att man kan bevisa att man faktiskt var här. 


Och pappa filmade konstant! Om ni kollar på första bilden i inlägget ser ni hur han filmade mig när jag tog kort på dem ;) 


Här ser ni pappa uppe i Eiffeltornet. Mamma vägrade åka upp, fast vi hade försökt förklara för henne att det bara var tre våningar högt, och att hon bodde på våning 7 i hotellet. Men hon tyckte inte det var samma sak!


Men ni ska veta att det inte var lätt att ta sig upp i tornet den här dagen. För det första var det en rejäl kö. Men det kan man nog stå ut med. Värre var det att det blev sinnessjukt kallt! Innan de kom till Paris hade det varit 22-30 grader och sol i 1,5 veckor. På lördagenkvällen när de kom, började det bli lite molnigt, och sen bara störtdök temperaturen och det blev till och med kallare än vad det normalt brukar vara i januari i Paris. Som om inte det räckte så småregnade det, och blåste nästan storm. En mycket dålig kombination som gjorde att vi var helt stelfrusna och det kändes nästan som vi hade bestigit Mount Everest, när vi egentligen tagit hissen upp i Eiffeltornet. Det här fantastiska vädret höll i sig hela tiden de var här. Jag behöver kanske inte ens säga att morgonen när de åkte, vaknade jag av att solen lyste mig i ansiktet, och sedan dess har det varit nästan konstant solsken... Maximal otur! 


Men även om det var grått och kallt så var det en ganska fin utsikt från toppen av Eiffeltornet.


Här har vi precis varit i Sacre-Coeur, och ni kan ju se hur mamma och Ehlna har försökt skydda sig så gott det går mot rysskylan. 


Det var några tappra konstnärer som målade i Montmartre trots kyla och regn. Hatten av för dem!


Men trots att det var regnigt och dant var det en väldigt trevlig helg med sightseeing och god mat. Det var jättekul att träffa mamma, pappa, Ehlna och Christer på min hemmaplan. Och jag tror de kunde få en uppfattning av staden trots att vårt huvudfokus delar av tiden var att inte frysa ihjäl innan vi kunde komma till nästa café ;) 

(Ok, ni kanske tycker att vi som svenskar borde klara kylan bättre än så. Men 5 grader, regn och blåst i slutet av april känns utan tvekan värre än -10 och snö i januari!)

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards