teha

Direktlänk till inlägg 25 april 2018

Dagen D i Normandie och ett somrigt Paris

Av Thobias Nilsson - 25 april 2018 21:33

I onsdags återvände jag till Paris, efter några otroligt härliga dagar i den kungliga huvudstaden. Sveriges huvudstad alltså. Och samtidigt som jag återvände fick jag flera mycket trevliga besök. För det första kom Erik, Fredrik, David, Johan och Marta på besök till Paris, och för det andra kom den första riktiga sommarvärmen på besök till Paris, med klar himmel och 27-30 grader i en vecka. Helt underbart!


Jag drog med mina kusiner till parken Parc des Buttes-Chaumont, som ligger nära där jag bor. 


Som ni ser är det en jättehärlig park, som även brukar få tjäna som min löprunda. Fint men jobbigt!


Men vi ville ha ännu mer höjd, så vi åkte vidare till Tour Montparnasse, där man har en fantastisk utsikt. 


Jag tror ni alla känner igen Eiffeltornet. Men man kan också ana Triumfbågen lite till vänster om mitten i bilden, och från triumfbågen fram till det gröna området till höger om mitten, går l'avenue des Champs-Elysées.


Här ser ni bland annat Louvren som är den stora byggnaden till höger i bild. 


Zoomar man in, kan man tydligare se Les Invalides, bron Pont Alexandre III och Stora Palatset, med sitt karaktäristiska glastak. 


Sacre-Coeur och Montmartre.


Jardin du Luxembourg, Senaten, Notre-Dame och Stadshuset (snett till vänster ovanför Notre-Dame).  


Eller så kan man bara stå och kolla på metrolinje 6, och inse hur nära det egentligen är mellan stationerna. 


Väl nere på marken tog vi en tur förbi Notre-Dame, i kvällsolen. 


Jag har redan 1 miljon bilder på Notre-Dame, men det är så fina färger på träden när bladen är nyutslagna, så jag tog ännu fler bilder i alla fall. Jag tycker också om att bara titta på alla folk och allt liv som rör sig. 


En farsa går en promenad med sitt barn... 


...precis som ett ungt par, samtidigt som en mamma sitter på en bänk och försöker få sitt barn att somna i vagnen. 


Något som jag gillar mycket med städer är att när det är fint väder och folk är på bra humör så sätter man sig ute i staden och njuter av atmosfären. Hela staden får en uppsluppen och trevlig stämning. I Paris sätter man sig ofta längs Seine. 


En gata i Quartier Latin. 


Eftersom det var första gången i Paris för flera av dem, tog vi en tur förbi alla obligatoriska sevärdigheter. Sacre-Coeur är en av dem. 


Precis som gatorna och torgen på Montmartre. 


Ärligt talat gör det mig inte något att se alla kända områden många gånger. Det är alltid trevligt. 


Och just nu är det mycket färger i Tuilerierna. 


Så här njuter parisare av solen. 


Vi traskade även förbi lilla palatset...


...och Eiffeltornet. 


Dagen efter åkte vi däremot till ställen som jag aldrig besökt. Vi åkte först till Caen i Normandie, där det finns ett muséum om andra världskriget med särskillt fokus på ockupationen i Frankrike och sedan befrielsen i Normandie. Det var ett superintressant muséum som jag absolut kan rekommendera. 


Sedan åkte vi till några av stränderna där de allierade gick i land och attackerade tyskarna. Vi började med Pointe du Hoc, med sina klippor ner mot havet. Ni kan ju själva föreställa er hur lätt det var för de allierade att klättra upp för den kanten samtidigt som tyskarna stod där uppe för att försvara sig. 


Sedan åkte vi vidare till Omaha Beach som också var ett av de 7 ställen de allierade landsteg på. Här hade de inte naturen mot sig på samma sätt. 

Och ja, folk badade i havet när vi var där! Sjukt! För även om det var varmt inne i landet, var det bara knappt 20 grader vid havet, och jag vill inte ens tänka på hur kallt havet var. 


Vi åkte också till amerikanska kyrkogården där man ställt upp kors för alla de amerikanska soldater som dog när de befriade Frankrike från tyskarna.   


Flaggorna hänger alltid på halvstång och vi fick vara med om en liten ceremoni när de skulle ta ned flaggorna för kvällen. 


Vi avslutade dagen med att äta lite crêpes på en uteservering i en liten gullig stad, innan vi körde tillbaka till Paris. 


På söndagen tog vi en båttur på Seine. Man får alltid lite andra perspektiv på staden från en båt. 


Japp, det är äkta guld på statyerna. 


Ena klockan på Musée d'Orsay. Byggnaden var tidigare en järnvägsstation för järnvägsbolaget PO, Paris-Orléans. 


En av Paris otaliga karuseller, precis vid Eiffeltornet. 


Tunnelbanan går på en bro över Seine, söder om Eiffeltornet. 


Toppen på franska akademiens byggnad. Tänk vilket jobb man la ner på alla små detaljer på byggnaderna förr i tiden!


Och medan parisarna fortsatte att slappa längs Seines kajer åkte mina svenska vänner hem, medan jag stannade kvar här. Redan på lördag får jag besök igen från Sverige, när mamma och pappa besöker mig. Det ska bli kul!   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thobias Nilsson - 13 juni 2021 18:17


Eftersom jag anser att målgruppen för min blogg, svensktalande bloggläsare som är intresserade av klassisk trombon och Frankrike,  har varit alldeles för bred tänkte jag idag smalna av den genom att rikta mig till er som dessutom lär er franska el...

Av Thobias Nilsson - 20 april 2021 22:14

Jag har nu bott utomlands i nästan fyra år. I nästan 5,5 år om man räknar med tidigare perioder. En av de stora omställningarna när man flyttar utomlands är språket, och jag får ofta frågor relaterade till mina språkkunskaper. Jag är ju egentligen fe...

Av Thobias Nilsson - 31 mars 2021 22:46

Våren har nu kommit på fullt allvar till Paris, och jag firade det med att gå en rejäl fototur idag.    Vi är egentligen i karantän (eller confinement, som det heter) men jämfört med förra våren är det väldigt lösa regler. Vi får röra oss f...

Av Thobias Nilsson - 12 mars 2021 21:58


En del av er kanske någon gång har funderat på att flytta till Frankrike och pröva att frilansa här. Eller så kanske ni bara tycker det kunde vara lite intressant att veta hur det går till här. Jag har nu bott i Frankrike i drygt 3½ år, och försörjer...

Av Thobias Nilsson - 24 november 2020 17:11

Jag är en stor förespråkare av att alla borde lära sig åtminstone två främmande språk. Alla språk har många bra anledningar till varför man borde lära sig just det språket. Idag har jag valt att ta upp några anledningar till att lära sig franska, ...

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards