teha

Direktlänk till inlägg 3 februari 2018

En jobbig situation

Av Thobias Nilsson - 3 februari 2018 14:20

Igår vad jag med om en minst sagt spännande upplevelse!
För någon vecka sedan var det en trombonist i klassen som frågade om det var någon som kunde tänka sig att ersätta honom i orkestern i skolan 1,5h på fredagen. Jag var ledig, skulle få 45€ för det och tycker det är kul att spela, så varför inte? Ganska sent i torsdags kväll visade det sig att ”orkester i skolan” är ett projekt där man låter elever i skolan få spela orkester på skoltid. Jag skulle alltså inte spela i en orkester, utan jag skulle på något sätt undervisa en orkester. Jag visste inte om jag skulle dirigera orkestern (vilket jag inte kan!), undervisa individuella trombonister, undervisa flöjtister eller vad min uppgift var. Men jag fick veta vid vilken skola jag skulle ringa på och vad jag skulle säga för att bli insläppt. Egentligen kände jag mig inte alls bekväm med att undervisa något som jag inte alls visste vad det var, på franska, och eventuellt dirigera (ve och fasa!), men jag kunde ju inte plötsligt ändra mig kvällen innan. 

Så jag gick dit jag skulle och ringde på. Av vakten blev jag visad till ett lärarrum där ca 20 lärare babblade och drack kaffe. ”Ledaren” hälsade och sa att jag kunde ta min mapp på bordet och att jag skulle börja lektionen vid 15, och försvann sedan. Jag hittade en mapp som det stod min klasskompis namn på och tog den. I mappen var alla möjliga papper om allt möjligt, däremot fanns det inga noter och jag fattade INGENTING av vad jag skulle göra eller vad det gick ut på. Och det kändes inte heller som läge att avbryta de andra och säga ”ääh, ursäkta! Jag ska börja jobba här om 5 minuter och jag vet absolut ingenting av vad jag ska göra, var jag ska vara och varför”. Så jag satt snällt och bläddrade igenom mappen och hoppades att jag helt plötsligt skulle få en uppenbarelse om vad jag skulle göra, alternativt kunna obemärkt smita där ifrån. Jag skickade några panikSMS till Kristian och Steffi, men konstigt nog visste inte de heller vad det gick ut på. Det kändes exakt som i filmer där huvudpersonen bara prackas på ett uppdrag och förutsätts förstå vad han/hon ska göra.


När de andra lärarna tog sina mappar och började gå därifrån, gjorde jag likadant. Jag tog min mapp och gick lite planlöst efter de andra lärarna. Jag hamnade ute på skolgården och stod förvirrat och tittade mig omkring och funderade på om jag skulle gissa vilken sal jag skulle vara i. Som tur var kom det till slut en kille som tydligen var slagverkare och som förbarmade sig över mig och kunde visa mig vart jag skulle och berätta lite kort vad jag skulle göra. Jag skulle undervisa en grupp tubaister, trombonister och hornister.


En av tjejerna som skulle spela tuba sa att det inte fanns någon tuba i lådan, så hon och en annan tjej frågade om de fick springa och fråga en annan lärare om vad de skulle göra. Jag vet inte hur det egentligen är, om de får springa runt på lektionstid, men skit samma. För mig fick de gärna göra det. Så de kutade runt på skolan och frågade massa lärare om hjälp. Till slut visade det sig att tuban visst låg i lådan. Hon råkat öppna lådan på fel håll och kollade i locket, där det förståligt nog inte låg någon tuba!


Hur som helst fick jag hålla min lektion. De hade inga noter och jag hade inga noter, så jag fick helt enkelt kladda lite noter på tavlan. Men det är SVÅRT att hålla barn fokuserade. En tjej kunde inte spela för hon hade redan skämts på en annan lektion idag, så hon kunde bara spela på en låt som hon tyckte om. En annan tjej kunde för all del spela, men det var roligare att rita. En tredje tjej tyckte att jag hade fin tröja, en kille ville bara gå på toan stup i kvarten och en annan kille satt och läste Kalle Anka så fort jag tittade bort. Hur som helst höll jag en lektion, och barnen var väldigt snälla och roliga även om de kanske hade lite för mycket energi. Det blir ju inte lättare att undervisa på franska heller. Men jag tog mig igenom, och nu vet jag vad det innebär om det skulle bli fler tillfällen.  


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thobias Nilsson - 13 juni 2021 18:17


Eftersom jag anser att målgruppen för min blogg, svensktalande bloggläsare som är intresserade av klassisk trombon och Frankrike,  har varit alldeles för bred tänkte jag idag smalna av den genom att rikta mig till er som dessutom lär er franska el...

Av Thobias Nilsson - 20 april 2021 22:14

Jag har nu bott utomlands i nästan fyra år. I nästan 5,5 år om man räknar med tidigare perioder. En av de stora omställningarna när man flyttar utomlands är språket, och jag får ofta frågor relaterade till mina språkkunskaper. Jag är ju egentligen fe...

Av Thobias Nilsson - 31 mars 2021 22:46

Våren har nu kommit på fullt allvar till Paris, och jag firade det med att gå en rejäl fototur idag.    Vi är egentligen i karantän (eller confinement, som det heter) men jämfört med förra våren är det väldigt lösa regler. Vi får röra oss f...

Av Thobias Nilsson - 12 mars 2021 21:58


En del av er kanske någon gång har funderat på att flytta till Frankrike och pröva att frilansa här. Eller så kanske ni bara tycker det kunde vara lite intressant att veta hur det går till här. Jag har nu bott i Frankrike i drygt 3½ år, och försörjer...

Av Thobias Nilsson - 24 november 2020 17:11

Jag är en stor förespråkare av att alla borde lära sig åtminstone två främmande språk. Alla språk har många bra anledningar till varför man borde lära sig just det språket. Idag har jag valt att ta upp några anledningar till att lära sig franska, ...

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards