teha

Direktlänk till inlägg 13 januari 2018

Jullov i Sverige

Av Thobias Nilsson - 13 januari 2018 21:56

Redan 19e december flög jag till Sverige för jullov. Eller ja, först skulle jag göra en provspelning till Göteborgs symfoniorkester. Jag har gjort många provspelningar när jag känt mig i form och varit förberedd, och det egentligen känts i stora drag ok att provspela, men det har nästan alltid varit något som gjort att det ändå inte gått bra. Oftast att jag inte klarat hålla fokus, ibland har jag för skoj skull tänkt pröva att spela de höga tonerna utan att använda luft o.s.v Men den här gången lyckades jag hålla ihop det relativt bra. Det var långt ifrån perfekt, men mycket fungerade bra, och jag gick vidare till andra rundan. Väl i andra rundan spelade jag slarvigt på ett sätt jag inte borde vid det här laget. Det var inte total slakt, men absolut tillräckligt dåligt för att inte gå vidare. Så jag har fortfarande precis lika lite jobb som innan. Men med den konkurrensen det är i den orkestern är jag ändå nöjd att jag gick vidare. Det betyder mycket för självförtroendet att jag ändå är på rätt väg. 


Efter provspelningen tog jag en omväg via Christina och Daniel i Olsfors för att tillslut komma fram till Lönneberga. Ett mysigt och traditionsenligt julfirande mitt i djupa svenska skogen. En trevlig kontrast till storstadslivet. 


På julaftonsmorgonen hade Eliah sin fina julpyjamas och han riktigt förfasades över att jag inte hade en julpyjamas, eller överhuvudtaget inte hade en pyjamas. 


Även Simona fick på sig fina julkläder och ställde upp för modefotografering med Alice. Eftersom båda har blont hår, och rött jultema höll de sig i närheten av varandra hela julafton för att få fina julbilder.


Det här är något så unikt som en bild på hela Lönnebergaklanen av Nilssonsläkten. Här är jag tillsammans med mina föräldrar, mina 5 syskon, 2 svågrar, 5 syskonbarn och 3 syskonhundar. Det här är människor som förmodligen alla människor önskar de hade i sina liv (åtminstone skulle de gjort det om de kände dem) men vi är ganska få som fått den ynnesten. Men lika stolt som jag är över att vara i familj med dem är jag över att jag lyckades samla alla på en bild! Helt otroligt!


Eftersom det nu var julafton ville jag gärna bli lite julig och skaffade ett glitterskägg, som blivit sån trend på sociala medier. Jag trodde problemet skulle vara att få glittret att fästa, men det visade sig vara precis tvärt om. Glittret ville fastna överallt både på mig, mina kläder, alla andras kläder, alla möbler o.s.v Efter några timmar hade glittret spridit sig i ett jämnt lager över hela huset. 


Julbord à la Lönneberga!


Säga vad man vill, men jag tycker verkligen att det kan bli julmysigt hos mamma och pappa!


Till Simonas stora sorg har de inget piano hemma hos sig. Så därför blev hon tvungen att spela extra mycket när hon var i Sverige hos sin mormor och morfar. Ni kan ju själva se lyckan hos henne när hon äntligen kan lägga labbarna på pianot. 


En dag när jag kom in i finrummet hade min äldsta systers fyra barn helt spontant fått för sig att spela trombonkvartetter på mina tromboner. Nicholai hade tenortrombonen, Alexander alttrombonen, Simona soprantrombonen och Benjamin hade piccolatrombonen. De spelade lite Bachkoraler och julsånger. På bilden spelar Nicholai och Alexander en duett medan deras småsyskon lyssnar uppmärksamt. 


Men även Benjamin var mycket taggad på att spela ett solo! Han bokstavligen slukade trombonen så fort han fick möjligheten. 


Men när Simona spelade sitt solo blev han helt förbluffad. Att hon var en sådan naturbegåvning hade han aldrig räknat med! Ganska snabbt gick beundran över i systerlig och broderlig konkurrens och i fortsättningen kunde man även mitt i natten höra dem öva en Hiss-harmonisk mollskala eller G-mixolydisk skala i hemlighet för att kunna imponera med bästa solot vid nästa kvartettrep. 


Efter några otroligt sköna dagar i Lönneberga med mängder av sällskapsspel, snack och god mat, åkte jag vidare till Stockholm för att fira nyår. Vi var ett gäng på 10 personer som firade in det nya året med en trerättersmiddag och mycket trevligt umgänge. 


Efter nyår åkte jag tillbaka till Lönneberga några dagar, och kunde också vara med på musikgudstjänsten i Silverdalen. Där fick vi bland annat höra några av de äldsta barnen spela fiol och cello tillsammans med moster Astrid på flöjt. Vi fick även höra horn, trumpet och körsång. Jag spelade också en liten truddilutt på trombonen. De kommer nästan aldrig undan min trombon. Vi är ett paketpris. Vill man ha mig får man också trombonen vare sig man vill eller inte. 


Efter ytterligare några dagar i Stockholm med underbara vänner, åkte jag i tisdags tillbaka till Paris. Här har det varit FULL rulle! Jag har redan hunnit ha 5 trombonlektioner på 5 dagar, varav några varit 10h långa medan andra bara varit 2h. Utöver det har jag en pedagogikhelg där vi har pedagogikseminarier mellan 9:30-17:00 både lördag och söndag, samt alla andra vanliga lektioner. Dessutom måste jag öva själv som en idiot för nästa vecka ska jag spela Martins ballade utantill på en liten konsert när trombonklassen från Lyon kommer till Paris. Förutom trombonklassen kommer flera kända trombonister vara där, med Michel Becquet i spetsen. Kan inte påstå att jag är jättebekväm med det, men det blir nog bra. Hur som helst känns det ändå bra att vara tillbaka till vardagen i Paris, även om det var supertrevligt i Sverige.  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thobias Nilsson - 13 juni 2021 18:17


Eftersom jag anser att målgruppen för min blogg, svensktalande bloggläsare som är intresserade av klassisk trombon och Frankrike,  har varit alldeles för bred tänkte jag idag smalna av den genom att rikta mig till er som dessutom lär er franska el...

Av Thobias Nilsson - 20 april 2021 22:14

Jag har nu bott utomlands i nästan fyra år. I nästan 5,5 år om man räknar med tidigare perioder. En av de stora omställningarna när man flyttar utomlands är språket, och jag får ofta frågor relaterade till mina språkkunskaper. Jag är ju egentligen fe...

Av Thobias Nilsson - 31 mars 2021 22:46

Våren har nu kommit på fullt allvar till Paris, och jag firade det med att gå en rejäl fototur idag.    Vi är egentligen i karantän (eller confinement, som det heter) men jämfört med förra våren är det väldigt lösa regler. Vi får röra oss f...

Av Thobias Nilsson - 12 mars 2021 21:58


En del av er kanske någon gång har funderat på att flytta till Frankrike och pröva att frilansa här. Eller så kanske ni bara tycker det kunde vara lite intressant att veta hur det går till här. Jag har nu bott i Frankrike i drygt 3½ år, och försörjer...

Av Thobias Nilsson - 24 november 2020 17:11

Jag är en stor förespråkare av att alla borde lära sig åtminstone två främmande språk. Alla språk har många bra anledningar till varför man borde lära sig just det språket. Idag har jag valt att ta upp några anledningar till att lära sig franska, ...

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards