teha

Direktlänk till inlägg 11 december 2017

Jul i Paris

Av Thobias Nilsson - 11 december 2017 22:29

I förra veckan var Marcus (storebror) på besök i Paris! Det kom väldigt lägligt för det var nästan två månder sedan jag hade svenskbesök. Marcus har ju varit i Paris innan, så vi behövde inte köra hela turistgrejen med Eiffeltornet och Notre-Dame och hela kittet. Istället passade vi på att käka mycket god mat, ta något glas vin och traska lite i stan. 


Jag tog inte särskilt många bilder, men jag tog åtminstone en bild när vi var på julmarknad. 


Eftersom det snart är jul och Paris är Paris, passade vi på med lite julshopping. Här ser ni innifrån Galeries Lafayette, där de alltid satsar hårt på julhandeln. Granen snurrar och de där sakerna som ni ser hänger, åker upp och ned i olika mönster i takt till julmusiken. Men vi upptäckte ganska snabbt att Galeries Lafayette är aningen dyrt, och fick fortsätta i lite mer normala butiker. 


Hur går det då att få julstämning i Paris? Jo, det går ganska bra faktiskt! Förra gången jag bodde i Paris var det betydligt jobbigare. Då längtade jag bara efter snö. Nu vet jag att det inte är lönt. Och dessutom så är ju jag med i en svensk kör här, och vi sjunger luciatåg titt som tätt. Så jag får massa svenska julsånger, får käka pepparkakor och dricka julmust och glögg.

Här ser ni bilder från julbasaren som de hade på svenska kyrkan. De sålde alla möjliga svenska julsaker och svensk mat. 


Utomhus kunde man få varmkorv, dricka glögg och julmust och köpa julkakor. 


I söndags fick jag också äta årets första julbord, efter att vi gått ett par luciatåg. Både gott och otroligt trevligt! Och redan på onsdag ska jag äta nästa julbord. Det går bra att fira svensk jul i Paris! :D


Ett annat stort varuhus, som liknar Galeries Lafayette är Au Printemps. 


Här ser ni ett av Printemps hus. Galeries Lafayette och Au Printemps ligger precis bredvid varandra. De har tre hus (som på bilden) var, och varje hus har 8 våningar. Åtminstone har Galeries Lafayette det. Det kan hända att Printemps bara är 6-7 våningar. Hur som helst finns det mycket att hitta där. Men som sagt, väldigt dyrt. 


Inne i varuhuset hade de en tomte med assistenter som delade ut godis till barnen. Uppenbarligen ser jag gammal ut, för de såg inte ens ut att överväga att ge mig godis. Jag kände mig mycket kränkt och lämnade genast varuhuset. 


Jag älskar när butiker har rörliga julskyltningar. Ni vet som NK har i Stockholm vid jul. Det blir ju som en konstutsällning. 


Rue de la Paix - fredens väg. 


Ännu fler julskyltningar. Om man ska ta bilder av julskyltningar så blir man nästan tvungen att göra det på natten, när det inte är miljoner människor i vägen. Men det är väldigt rofyllt att strosa runt bland butikerna på natten. 


Superläcker julskyltning med ett litet tåg som kör runt.


Något hotell i centrala Paris. Jag tyckte det såg mysigt ut, men kan tänka mig att det är ännu mysigare inne i hotellet. Men det kändes inte som att jag var tillräckligt fin för att gå in i hotellet och fota. 


Place Vendôme, helt lugnt och öde på natten. 


Det här är gatan där Zlatan bodde tidigare. Just den här kvällen var tyvärr Eiffeltornet nedsläckt. Annars kunde man få en ganska fin bild på julbelysningen i träden med det upplysta Eiffeltornet i bakgrunden. Det kan hända att det var nedsläckt för att den stora franska artisten Johnny Halliday dog för några dagar sedan. Fråga mig inte varför han var så stor, men en miljon fransmän stod längst gatorna för att hylla honom i helgen. 


Jag avslutar med en klassisk bild från Champs-Elysées, med stora pariserhjulet i bakgrunden. Jultid i Paris är trevligt, men jag känner mig ändå redo för riktig jul i Småland om ett litet tag! Se nu bara till att det finns snö när jag kommer till Svea rike! ;)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thobias Nilsson - 13 juni 2021 18:17


Eftersom jag anser att målgruppen för min blogg, svensktalande bloggläsare som är intresserade av klassisk trombon och Frankrike,  har varit alldeles för bred tänkte jag idag smalna av den genom att rikta mig till er som dessutom lär er franska el...

Av Thobias Nilsson - 20 april 2021 22:14

Jag har nu bott utomlands i nästan fyra år. I nästan 5,5 år om man räknar med tidigare perioder. En av de stora omställningarna när man flyttar utomlands är språket, och jag får ofta frågor relaterade till mina språkkunskaper. Jag är ju egentligen fe...

Av Thobias Nilsson - 31 mars 2021 22:46

Våren har nu kommit på fullt allvar till Paris, och jag firade det med att gå en rejäl fototur idag.    Vi är egentligen i karantän (eller confinement, som det heter) men jämfört med förra våren är det väldigt lösa regler. Vi får röra oss f...

Av Thobias Nilsson - 12 mars 2021 21:58


En del av er kanske någon gång har funderat på att flytta till Frankrike och pröva att frilansa här. Eller så kanske ni bara tycker det kunde vara lite intressant att veta hur det går till här. Jag har nu bott i Frankrike i drygt 3½ år, och försörjer...

Av Thobias Nilsson - 24 november 2020 17:11

Jag är en stor förespråkare av att alla borde lära sig åtminstone två främmande språk. Alla språk har många bra anledningar till varför man borde lära sig just det språket. Idag har jag valt att ta upp några anledningar till att lära sig franska, ...

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards