teha

Direktlänk till inlägg 17 augusti 2017

Jag älskar den franska byråkratin

Av Thobias Nilsson - 17 augusti 2017 18:16

 

Ja jag måste bara säga att J'   la bureaucratie francaise! Och jag får min tillräckliga dos nu när jag ska flytta dit. För att ni ska förstå lite hur det kan vara tänkte jag ge en liten iblick i hur det gick till när jag fick min studentetta. Jag understryker att det är en liten studentetta det handar om. Först får man ansöka om en bostad. För att göra det krävs


  • Ett sex sidor långt formulär du fyller i om dig själv
  • Ditt fullständiga personbevis med alla relationer
  • Din skattedeklaration från förra året
  • Ett bevis att du bor där du säger att du bor (för är man hemlös kan man ju inte bli betrodd med en lägenhet!)
  • En kopia av mitt pass
  • En egenhändigt skriven hedersdeklaration om hur mycket pengar jag får i CSN varje månad
  • Mammas fullständiga personbevis med alla relationer (För tänk om något syskon skulle råka vara folkbokförd i t.ex Borlänge *ryser*)
  • Pappas fullständiga personbevis med alla relationer
  • Mammas inkomstdeklaration från förra året (för mamma sköter ju min ekonomi även om jag är 26 år)
  • Pappas inkomstdeklaration från förra året
  • Bevis att mama och pappa bor där de säger att de bor

Allt det där skulle översättas av en certifierad översättare, vilket kostade mig 270€.


Men visst, både mamma och pappa jobbar och jag får CSN som täcker hyran. Men för säkerhets skull kräver de också att jag har någon som går i borgen för mig. Den personen MÅSTE bo och arbeta i Frankrike och tjäna minst fyra gånger hyran. Eftersom jag inte riktigt känner någon i Frankrike som tjänar fyra gånger hyran och som skulle älska att vara min borgesman blev det lite knepigt. Men som tur var kan banken gå i borgen för en om man bara betalar tillräckligt mycket. Så jag kontaktade en bank. De ställde gärna upp, men behövde ha möte mid mig personligen. Så jag köpte flygbiljetter för att åka till Paris över dagen och ha möte med banken. Tre dagar innan jag skulle åka ner på mötet, visar det sig att en kompis här i Stockholm, för tio år sedan jobbade tillsammans med en man i Skottland, som nu bor i Paris. Han tyckte synd om mig och ställde upp som borgesman. Helt sjukt! 

Det de ville ha från borgesmannen var

  • Inkomstdeklaration från förra året
  • Personuppgifter

Sedan kunde jag äntligen skicka iväg ansökan!

Efter 1,5 månader får jag svar att jag har fått en bostad! YEEEY! Meeen, först vill de ha lite uppgifter. Jag måste först och främst gå in på en internetsida och boka bostaden, och samtidigt uppge massa uppgifter om mig. Jag måste också uppge uppgifter om min borgesman, typ var han jobbar, hur länge han jobbat där, om han hyr eller äger sin bostad, om han har några barn eller partner, vad han äter till frukost o.s.v (ok, jag behövde inte säga vad han åt till frukost)

De ville också ha några dokument

  • Mitt antagningsbesked
  • Kopia av mitt pass
  • Min borgesmans inkomstdeklaration IGEN!
  • Min borgesmans tre senaste lönesedlar
  • Min borgesmans "carte de séjour", typ uppehållstilstånd/arbetstillsånd
  • Min borgesmans bankuppgifter

När jag väl skickat in de intygen fick jag tre olika kontrakt som jag och min borgesman skulle skriva under

  • Ett hyreskontrakt
  • Ett kontrakt där jag skriver under att jag inte tänker bete mig som ett svin
  • Ett kontrakt där min borgesman, för hand, skulle skriva en jättelång text om att han tar på sig allt ansvar om jag inte kan betala. 

Efter att kontrakten var inskickade skulle jag bara betala två avgifter

  • En månadshyra som säkerhet att jag inte river lägenheten
  • En öppningsavgift

När avgiften var betalad och de mottagit den behövde jag bara köpa en bostadsförsäkring och nu påstår dom att det bara är att komma och hämta nycklar på avtalad tid. Men jag är inte så lättlurad! Snart kommer dom och vill ha inkomstdeklaration för min mosters kompis hunds tidigare matte. För helt ärligt, vad skulle de göra om jag inte kan betala, min mamma inte kan betala, min pappa inte kan betala och min borgesman inte kan betala? De skulle ju kunna riskera att inte få betalt för en månadshyra... ve och fasa!

Men allt detta sagt, så har alla som jobbar på bostadsföreningen varit otroligt hjälpsamma när jag kontaktat dom. Nu har jag bostad, och om jag klarat den här byråkratin kan jag klara vad som helst!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thobias Nilsson - 13 juni 2021 18:17


Eftersom jag anser att målgruppen för min blogg, svensktalande bloggläsare som är intresserade av klassisk trombon och Frankrike,  har varit alldeles för bred tänkte jag idag smalna av den genom att rikta mig till er som dessutom lär er franska el...

Av Thobias Nilsson - 20 april 2021 22:14

Jag har nu bott utomlands i nästan fyra år. I nästan 5,5 år om man räknar med tidigare perioder. En av de stora omställningarna när man flyttar utomlands är språket, och jag får ofta frågor relaterade till mina språkkunskaper. Jag är ju egentligen fe...

Av Thobias Nilsson - 31 mars 2021 22:46

Våren har nu kommit på fullt allvar till Paris, och jag firade det med att gå en rejäl fototur idag.    Vi är egentligen i karantän (eller confinement, som det heter) men jämfört med förra våren är det väldigt lösa regler. Vi får röra oss f...

Av Thobias Nilsson - 12 mars 2021 21:58


En del av er kanske någon gång har funderat på att flytta till Frankrike och pröva att frilansa här. Eller så kanske ni bara tycker det kunde vara lite intressant att veta hur det går till här. Jag har nu bott i Frankrike i drygt 3½ år, och försörjer...

Av Thobias Nilsson - 24 november 2020 17:11

Jag är en stor förespråkare av att alla borde lära sig åtminstone två främmande språk. Alla språk har många bra anledningar till varför man borde lära sig just det språket. Idag har jag valt att ta upp några anledningar till att lära sig franska, ...

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards