teha

Direktlänk till inlägg 24 mars 2017

Orkesterns instrument - Viola

Av Thobias Nilsson - 24 mars 2017 23:40


Både igår och idag har jag varit på riktigt bra konserter. Igår var det Mahlers tredje symfoni med hovkapellet, och idag var det Lulu, Den sällsamme mandarinen och lite annat, med radion. Jag blev så inspirerad att jag tänkte fortsätta min serie om orkestern för nybörjare ;) 

Idag har jag kommit till orkesterns mest underskattade instrument. Violan (eller altfiolen). Violasterna kan verka lite anonyma i orkestern, men de fyller en otroligt viktig funktion. De är nämligen den intrumentgrupp som alla skämt handlar om:



   

Nej, men allvarligt talat. Violan är med i varenda orkesterstycke och varenda stråkkvartett men ändå är det nog många som knappt hört ett violasolo, vilket är väldigt synd. 


Violan är helt enkelt en större fiol, som går lite lägre och har en mörkare klang. En violin har strängarna G, D, A, E, men violan har så att säga skippat den högsta strängen (E) och lagt till en lägre istället och har alltså strängarna C, G, D, A. 


Ofta får violan rollen som stråkutfyllnad i orkestern. Är det wienervals spelar violan efterslag, och är det fina melodier ligger violan på en understämma. Solomelodin läggs oftast i violin, eller vill man ha mörkare klang så läggs den i cellon. Det är egentligen väldigt synd, för violan har en fantastiskt fin klang! Jag är ju själv väldigt dålig på violarepertoaren så jag kan bara det absolut mest kända. Och det stycke som förmodligen är mest känt är Bruchs romans. Fantastiskt stycke och här hör man verkligen hur vackert viola är!

Ett annat trevligt stycke för viola:



Men precis som fiolen är violan väldigt bred i klangfärg. Den kan få ett ganska härligt klös i tonen som i den här konserten av Nyström.


Ett stycke med viola som jag tycker är helt fantastiskt underbart är Atterbergs svit 3, för violin, viola och stråkorkester. Det är så bra att jag länkar till alla satserna!


Jag är pinsamt dåligt insatt i violarepertoaren men jag kan ändå rekommendera att ni lyssnar vidare på följande stycken. Jag länkar bara till en sats ur verken så får ni leta vidare på de andra satserna om ni gillar det =)
"Harold en Italie" av Berlioz. Violasolot kommer 1,5 minut in i stycket. 

Brahms violasonata i F-moll

Bruchs dubbelkonsert för violin (eller klarinett) och viola

 "Romantic Fantasy for violin, viola and orchestra" av Arthur Benjamin.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thobias Nilsson - 13 juni 2021 18:17


Eftersom jag anser att målgruppen för min blogg, svensktalande bloggläsare som är intresserade av klassisk trombon och Frankrike,  har varit alldeles för bred tänkte jag idag smalna av den genom att rikta mig till er som dessutom lär er franska el...

Av Thobias Nilsson - 20 april 2021 22:14

Jag har nu bott utomlands i nästan fyra år. I nästan 5,5 år om man räknar med tidigare perioder. En av de stora omställningarna när man flyttar utomlands är språket, och jag får ofta frågor relaterade till mina språkkunskaper. Jag är ju egentligen fe...

Av Thobias Nilsson - 31 mars 2021 22:46

Våren har nu kommit på fullt allvar till Paris, och jag firade det med att gå en rejäl fototur idag.    Vi är egentligen i karantän (eller confinement, som det heter) men jämfört med förra våren är det väldigt lösa regler. Vi får röra oss f...

Av Thobias Nilsson - 12 mars 2021 21:58


En del av er kanske någon gång har funderat på att flytta till Frankrike och pröva att frilansa här. Eller så kanske ni bara tycker det kunde vara lite intressant att veta hur det går till här. Jag har nu bott i Frankrike i drygt 3½ år, och försörjer...

Av Thobias Nilsson - 24 november 2020 17:11

Jag är en stor förespråkare av att alla borde lära sig åtminstone två främmande språk. Alla språk har många bra anledningar till varför man borde lära sig just det språket. Idag har jag valt att ta upp några anledningar till att lära sig franska, ...

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards