teha

Direktlänk till inlägg 17 augusti 2015

Helgen

Av Thobias Nilsson - 17 augusti 2015 20:01

I fredags kväll var jag, Cecilia, Johan och Milly i Rålambshovsparken där Stockholms filmfestival hade en biovisning. Jag vet inte exakt hur många som var där, men på facebookeventet hade mellan 11 000 och 12 000 personer sagt att de skulle komma. 


Vi lyckades ändå få ganska bra plats. Men vi märkte att vi låg långt efter när det gällde picknicken. De som satt framför oss var riktiga proffs. De hade med olika sorters vin, baguetter, många olika goda röror, kött, croissanter, kakor, snobbchips, ljuslyktor och allt möjligt. Bakom satt vi och försökte dölja att vi åt vanligt snabbköpsgodis. 


I lördags, efter att jag blivit klar med den dagliga övningen, gick jag en liten tur i Stockholm, fotade och njöt av vädret. 



Jag lyckades hamna vid upploppet av midnattloppet, där barnen sprang. Jag antar att det "seriösa" midnattloppet för de vuxna, började lite senare samma kväll. Och när jag såg loppet kom jag på att jag ju hade tänkt springa midnattloppet! Men jag hade ändå inte anmält mig så det kanske var lika bra att jag inte sprang det... 


I de flesta storstäder finns det en mängd gatumusikanter. Så även i Stockholm. En del är bra andra är mindre bra. Just den här cellisten var ganska bra, det lilla jag hörde. Men för min egen del så tycker jag bara att det är ett trevligt inslag i stadsbilden oavsett om de är duktiga eller inte. Sen borde det såklart finnas någon gräns för hur dåliga de får vara. Ibland känner man sig ju misshandlad... 


Klockan 20, hade Kunliga Operan sin konsert på Stockholms kulturfestival. Jag hade nog underskattat hur mycket publik det skulle vara, för jag kom dit precis när det började och hamnade lite för långt bak för att kunna se orkestern. Men jag hörde bra, och njöt för fulla drag. Den här konserten var på samma scen som rockkonserten jag skrev om i onsdags. Men Operan drog utan tvekan mer folk. Hela Gustav Adolfs torg var fullt med folk. Folk kanske inte har så dålig smak trots allt?


Igår, söndags, var jag som vanligt på gudstjänst i Lutherska Församlingen. Eller frågan är man kan skriva som vanligt nu, för jag har jobbat eller varit borta så många söndagar i rad nu så det var faktiskt ett tag sedan jag kunde vara där. 

Men hur som helt, efter gudstjänsten åkte jag, Cecilia, Astrid, Tobias, Selma och Gottfrid till gärdet där Kunliga Filharmonikerna hade sin årliga friluftskonsert. Bilden här är en hornist i orkestern som tagit, för själv hamnade jag för långt bort från scen för att kunna se dem. Men jag hörde väldigt bra, så jag kunde ligga och sola och lyssna på konserten. Det var över 40 000 som kom till konserten enligt DN - http://www.dn.se/kultur-noje/publikrekord-och-sol-nar-dn-konserten-fyllde-40-ar/

Så kom inte och säg att klassiska musiken är död. Dag efter dag bevisar den motsatsen!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thobias Nilsson - 13 juni 2021 18:17


Eftersom jag anser att målgruppen för min blogg, svensktalande bloggläsare som är intresserade av klassisk trombon och Frankrike,  har varit alldeles för bred tänkte jag idag smalna av den genom att rikta mig till er som dessutom lär er franska el...

Av Thobias Nilsson - 20 april 2021 22:14

Jag har nu bott utomlands i nästan fyra år. I nästan 5,5 år om man räknar med tidigare perioder. En av de stora omställningarna när man flyttar utomlands är språket, och jag får ofta frågor relaterade till mina språkkunskaper. Jag är ju egentligen fe...

Av Thobias Nilsson - 31 mars 2021 22:46

Våren har nu kommit på fullt allvar till Paris, och jag firade det med att gå en rejäl fototur idag.    Vi är egentligen i karantän (eller confinement, som det heter) men jämfört med förra våren är det väldigt lösa regler. Vi får röra oss f...

Av Thobias Nilsson - 12 mars 2021 21:58


En del av er kanske någon gång har funderat på att flytta till Frankrike och pröva att frilansa här. Eller så kanske ni bara tycker det kunde vara lite intressant att veta hur det går till här. Jag har nu bott i Frankrike i drygt 3½ år, och försörjer...

Av Thobias Nilsson - 24 november 2020 17:11

Jag är en stor förespråkare av att alla borde lära sig åtminstone två främmande språk. Alla språk har många bra anledningar till varför man borde lära sig just det språket. Idag har jag valt att ta upp några anledningar till att lära sig franska, ...

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards