teha

Direktlänk till inlägg 19 oktober 2013

Vargen - ett hot för människan?

Av Thobias Nilsson - 19 oktober 2013 21:12

På facebook har folk delat en artikel där en jakthund blivit dödad av en varg, och så står det en artikel om hur hemskt det är att vargar dödar hundar. Folk är upprörda och känner sig rädda. Det verkar alltid finnas en stor rädsla hos människor för vargar. Men är det en grundad rädsla?

 

  • Det är väldigt tråkigt att hunden dog, men man får tänka på är att det var en jakthund som var aggresiv och sprang i skogen. Alltså inte en knähund i en trädgård i ett bostadsområde. Vi kan inte veta om jakthunden eller vargen började provocera. Det är långt fler hundar som blir dödade av andra hundar än av vargar. Dessutom är det ganska naturligt att en varg ser en jakthund i sitt revir som ett rival, eftersom det rör sig om samma grupp djur. En människa är en helt annan sak!
  • De senaste 190 åren har inte en enda människa dödats av fria vargar i Sverige. Hon som dog i Kolmården gick ensam in i en innhägnad med en ganska stor grupp vargar, mot alla regler. 1820 var det 9 personer som blev mördade av en varg. Den vargen var uppvuxen i fångenskap de första åren, och hade alltså ingen rädsla för människor. 
    Men alltså, i Sverige blir
    0 person/år dödade av vargar
    1 person/år dödad av hundar
    100 personer/år dödade av människor
    300-400 personer/år dödade av traffiken
    22 000 personer/år dödade av cancer

    Jag vet inte vad ni tycker, men jag tycker att 0/år är en ganska låg siffra? Är det verkligen en rationell rädsla?
  • I sverige har vi drygt 200 vargar idag. Alla dessa vargar stammar från 5 vargar som vandrade in i till Norge i slutet på 70-talet. Det innebär alltså att det är en överhängande risk för innavel i Sverige. Bara för att vargstammen just nu ser ut att växa till sig, betyder det inte att den snart helt kan falla samman. Det har hänt många gånger förr i liknande situationer. Ta t.ex myskoxen i härjedalen som gått från att vara 34 stycken till 6 stycken på 20 år, p.g.a inavel. När jag räknat på hur många vargar som kan få plats i sverige med tanke på skogmängden och deras revirstorlek i andra länder där de inte är lika hotade, får jag det till ca 2600. Det kan hända man inte vill ha så många av dem. Men gränsen som vi har nu på 200 vargar är ju rent av löjlig!
  • Vargen är ett skyggt djur som mer än gärna undviker människor. Men det är ju trots allt ett rovdjur så vi ska naturligvis ha respekt för dem! 

Jag skulle vilja se en stam på ca 1000 vargar i Sverige. De skulle också hålla älgar och rådjur i schack. Jag menar att Gud skapade naturen som han gjorde av en anledning han gjorde inte misstag. Vi är satta att råda över skapelsen, och i min definition av råda finns inte utrota. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thobias Nilsson - 13 juni 2021 18:17


Eftersom jag anser att målgruppen för min blogg, svensktalande bloggläsare som är intresserade av klassisk trombon och Frankrike,  har varit alldeles för bred tänkte jag idag smalna av den genom att rikta mig till er som dessutom lär er franska el...

Av Thobias Nilsson - 20 april 2021 22:14

Jag har nu bott utomlands i nästan fyra år. I nästan 5,5 år om man räknar med tidigare perioder. En av de stora omställningarna när man flyttar utomlands är språket, och jag får ofta frågor relaterade till mina språkkunskaper. Jag är ju egentligen fe...

Av Thobias Nilsson - 31 mars 2021 22:46

Våren har nu kommit på fullt allvar till Paris, och jag firade det med att gå en rejäl fototur idag.    Vi är egentligen i karantän (eller confinement, som det heter) men jämfört med förra våren är det väldigt lösa regler. Vi får röra oss f...

Av Thobias Nilsson - 12 mars 2021 21:58


En del av er kanske någon gång har funderat på att flytta till Frankrike och pröva att frilansa här. Eller så kanske ni bara tycker det kunde vara lite intressant att veta hur det går till här. Jag har nu bott i Frankrike i drygt 3½ år, och försörjer...

Av Thobias Nilsson - 24 november 2020 17:11

Jag är en stor förespråkare av att alla borde lära sig åtminstone två främmande språk. Alla språk har många bra anledningar till varför man borde lära sig just det språket. Idag har jag valt att ta upp några anledningar till att lära sig franska, ...

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards