teha

Direktlänk till inlägg 16 augusti 2013

Engelska ger övervikt?

Av Thobias Nilsson - 16 augusti 2013 02:23

Ja, jag börjar faktiskt undra! Det finns 6 industriländer  (om jag inte glömt något) där man har engelska som modersmål: USA, Kanada, Irland, Storbrittanien, Australien och Nya Zeeland. Att USA har problem med övervikt är ju inget nytt, och det är kanske inte förvånande att Kanada lite hänger på den trenden. Men så ser man statestik över EU och ser att Storbrittanien är det landet i EU där flest har fetma. Och det gäller för alla engelsktalande länder!

Land                                  Andel vuxna överviktiga (varav fetma)

USA                                   74,1% (34%)

Kanada                              61,1% (23%)

Storbrittanien                   63,8% (23%)

Irland                                 66,4% (22%)

Australien                          67,4% (24%)

Nya Zeeland                       68,4% (28,4)


(Siffrorna varierar från olika undersökningar speciellt för Kanada och Irland där man tidigare använt de värden som befolkningen själva rapporterat och där man fått betydligt lägre siffror)


Nu kan vi jämföra det här med andra industriländer som borde vara jämförbara. 

Italien                                38% (8,5%)

Frankrike                            42% (9,4%)

Sverige                               49% (9,7%)

Japan                                 ingen siffra för övervikt (3,2%)


Siffrorna för resten av europa ligger ungefär som för Italien, Frankrike och Sverige. Är det inte lite märkligt? Vad beror det på? Är den engelska kulturen mer osund eller vad? Men Sverige brukar ju sluka all amerikansk och engelsk kultur så i så fall borde det väl vara samm trend här? Ja jag försår inte helt men det finns ett bra youtubeklipp som visar hur det är samma effekt med hjärtattacker:

 
 
Ingen bild

Abdallah Khalili

16 augusti 2013 12:49

Tänkvärt! Däremot reagerar jag på att du bara nämner enskilda länder i Europa med liten andel överviktiga. Kollar man på denna lista: http://overviktsguiden.se/statistik.html så ser man att Grekland eller Malta ligger strax efter USA i andel överviktiga och före exempelvis Australien eller andra i Europa. Man kan också se att att länderna du nämner ligger på plats 9, 17, 21, 28, 35 och 103. Sedan är väl Sydafrika också engelsktalande (kanske inget industriland dock, men det är väl irrelevant med tanke på din rubrik), och Sydafrika ligger på 76e plats.

Med det sagt så tycker jag inte att dem placeringarna är något som tyder på Engelsktalande-övervikt. ;)

Thobias Nilsson

19 augusti 2013 22:13

Ja du har helt rätt! Grekland, Malta och Ungern är exempel på europeiska länder med stor övervikt.

Sydafrika skulle kunna vara med, men inte ens 10% pratar det som modersmål, så jag skippade det.

Det är klart att statistiken varierar beroende på vart man kollar och ibland är det ouppdaterad information. Men om man jämför de engelsktalande länderna med de flesta andra ligger de ändå långt över snittet, och det tycker jag är märkligt =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thobias Nilsson - 13 juni 2021 18:17


Eftersom jag anser att målgruppen för min blogg, svensktalande bloggläsare som är intresserade av klassisk trombon och Frankrike,  har varit alldeles för bred tänkte jag idag smalna av den genom att rikta mig till er som dessutom lär er franska el...

Av Thobias Nilsson - 20 april 2021 22:14

Jag har nu bott utomlands i nästan fyra år. I nästan 5,5 år om man räknar med tidigare perioder. En av de stora omställningarna när man flyttar utomlands är språket, och jag får ofta frågor relaterade till mina språkkunskaper. Jag är ju egentligen fe...

Av Thobias Nilsson - 31 mars 2021 22:46

Våren har nu kommit på fullt allvar till Paris, och jag firade det med att gå en rejäl fototur idag.    Vi är egentligen i karantän (eller confinement, som det heter) men jämfört med förra våren är det väldigt lösa regler. Vi får röra oss f...

Av Thobias Nilsson - 12 mars 2021 21:58


En del av er kanske någon gång har funderat på att flytta till Frankrike och pröva att frilansa här. Eller så kanske ni bara tycker det kunde vara lite intressant att veta hur det går till här. Jag har nu bott i Frankrike i drygt 3½ år, och försörjer...

Av Thobias Nilsson - 24 november 2020 17:11

Jag är en stor förespråkare av att alla borde lära sig åtminstone två främmande språk. Alla språk har många bra anledningar till varför man borde lära sig just det språket. Idag har jag valt att ta upp några anledningar till att lära sig franska, ...

Presentation


Jag är en kristen kille som härstammar från Lönneberga, men som flyttat till Stockholm för att försöka bli trombonist. Jag har åsikter om det mesta och man får nog ta mig med en nypa salt ibland.

Kan tilläggas att förutom att jag snöat in på klassisk

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards